Järkeä lentämiseen

 

Brittiläinen firma markkinoi ideaa ikkunattomista lentokoneista. Hyvä idea jota kannatan.

Ikkunaton kone voidaan rakentaa vahvemmaksi ja siis turvallisemmaksi mutta silti kevyempänä. Nykyisin kun koneessa on tavallisesti kolme kapeaa istuinta rivissä molemmin puolin, on tosiasia että niistä ikkunoista näkee ulos vain 2/6 matkustajista. Se vasta onkin epistä vaikka mulle se sopii kun olen jo vuosia halunnut käytäväpaikan, jotta voin hiukan kävellä jotta veri kiertää koivissa.

 

Laajarunkoisissa koneissa joissa on 2 käytävää ei ikkunapaikkojen suhde ole kuin 2/10. Mitä sitäpaitsi on iloa ikkunoista pitkillä lennoilla yli monen aikavyöhykkeen, kun välillä on ihan pimeää, usein pilvistä ja jos sattuisi kirkas keli lennetään niin korkealla ettei yksityiskohtia edes erota. Usein on vielä meri alla. Kun ideaan vielä sisältyy ja toivon mukaan saadaan toimiva omakohtainen pikku näyttö, on maisemat saatavissa näkyville paremmin, hyvällä säällä kuvattuna ja esim parin kilsan korkeudesta, voisi lennosta nauttia paremmin.

 

Nykyiset näytöt ovat huonosti toimivia, rajattuja mahdollisuuksiltaan ja vaikeita käyttää. Täydet kielivalinnat ja yleisesti tuttu käyttis tarvitaan. Elämä lennoilla myös helpottuu kun nyt jo kohta kaikki yhtiöt sallivat kännykän käytön ja tarjoavat kunnon yhteydet myös merien yllä. Minäkään en viitsinyt sulkea kännyäni viime lennoilla matkalla Luxoriin.

 

kuvat%20tikulta%202012-13%20048.jpg

 

Kuvassa lentämistä Luxorin taivaalla, länsirannan puolella. Vanhempia otoksia, sillä turismilama on vähentänyt pallolentoja huomattavasti. Tänään su 9.11 kuulin yhden pallon puhinaa aamuvarhain. Huomaa pilvisyys joka on melko harvinaista.

 

Hauska sattuma, että T&T julkaisi juuri tänään jutun kehityksestä pidemmällä tähtäimellä. Juttu ennustaa sähköllä lentäviä koneita ja jo aika pian, sillä akkujen kapasiteetti eli varauskyky kohenee nopeasti. Lue juttu

http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/lentokoneet+vuonna+2050++lahes+kaikki+muuttuu/a1027044