Uusia” patsaita ”paljastettu” Luxorissa

 

Tästähän olen kertonut jo muutamankin kerran.

http://yle.fi/uutiset/kaksi_jattilaismaisen_kokoista_faraopatsasta_on_paljastettu_luxorissa/7151581

eli olen sitten ollut edellä tietotoimistoja ja YLEä. AIII:n palatsi ja kuolintemppeli sijaitsevat noin parin km:n päässä toisistaan ja minun ja Hannun asunnot siinä puolivälissä.

 

Minä olen voinut onnekseni käydä seuraamassa molempia kaivauksia, kiitos sen, että olen tämän kaivauksilla kovissa asemissa olevan perheen ”suojeluksessa”. Hannua tämä homma ei ole juuri kiinnostanut. Toistan tässäkin, että osasin heti kiinnittää huomioni aivan uuden tyyliseen sfinksiin, joka oli ilmestynyt tuolle kuolintemppelin alueelle. Se on leijonan ruumis, jolla on krokotiilin häntä. Olion päätä ei kai ole vielä ainakaan löydetty.

 

Vielä on julkistamatta uusi suuri patsas, jonka osia on jo löydetty. Itse pääsin katsomaan sitä ”ensimmäisenä turistina” kaivauksella ja se ehkä esitellään sitten ensi talven päätteeksi, jos lisää osia löytyy ja siitä voidaan kasata jokin patsaantekele. Se on sitten kooltaan samaa luokkaa, kuin nyt esitelty istuva faarao.

 

YLEn julkaisemassa kuvassa seisoo perheen isä Muhammed Ali lähinnä kameraa. Ikäväkseni pitää taas toistaa, että minun kuvaamiseni tänä talvena kuivui siihen, että kameran akkulaturi unohtui Suomeen.

 

* * *

Jannen ja Mirvan tarinaan siitä, miten olivat kapakassa kuulleet jutun minun blogistani, oli sittenkin lähteenä vanhin poikani. Heillä nimittäin ei ollut tuoretta tietoa siitä, että kertoja oli vaihtanut poikaystävää ja tämä uusi oli siis poikani. Naisystävä vain sattuu harrastamaan taxikuskeja. Ja tarinan kertoi siis naisystävä, ei kuski. Niin että ei tämä Ploki ole kaikkien suhareitten tiedossa ihan vielä, vaikka parhaimmillaan sen onkin avannut noin 5000 lukijaa!