Valtio taas yrittäjäksi?
Valtio ja saksalaistelakka sitten ostivat Turun telakan ja hyvä niin. Mutta onneksi valtiolla on vain vähemmistöosuus, toivottavasti vain 10+% ja uskon että saksalaiset eivät isoa osaa halunneet Suomelle antaakaan. Ehkä kaupan syntymiselle oli tarpeen, että valtio oli sitä hieromassa, sillä E-Korean systeemit ja tavat on vanhanaikaisia.
Samalla kertaa tuli julki uusi parin kiulun tilaus saksalaiselle TUI-konsernille. Se oli hyvä uutinen laivateollisuuden alihankkijoille ja alan työllisyydelle.
Mutta, mutta... en pidä hyvänä että valtio lähtee puuhaamaan millään bisnesalalle. Remontti Oy-konseptissa demarit havittelevat taas huonoa mallia, joka on huonoksi todistettu käytännössä jo kauan sitten. Siksi veikkaan, että Turun telakassakin on ratkaisumalli jotain sellaista, että valtio omistaa telakan kiinteistön ja vuokraa sitä sitten yritykselle.
Remontti Oy hanke on menossa hyvään suuntaan, jos toteutuu idea, jossa valtio on vain taustalla perustettavassa rahoituslaitoksessa, joka rahoittaa näitä kouluja ja muita kuntien tarvitsemia rakennuksia. Siinä toteutuu sitten vanha idea, PPP-konsepti. Siinä rakentaja tekee rakennuksen ja vastaa sen kunnosta järkevän ajan, esim. 25 vuotta. Eli ottaa vastuuta, josta rakennusliikkeet muutoin luistavat säännöllisesti. Siinä sitten päästään järkeviin rakentamisen aikatauluihin, jossa ei hosuta vaan annetaan betonien kuivua ennen pinnoitusta. Myös LVIS-suunnitteluun yhtiö panostaa ihan eri tavalla, kun tietää olevansa vastuussa käytettävyydestä ja toimivuudesta. Ilmanvaihto on suurin yksittäinen ongelmakohta ja sen lisäksi pitää olla tarkkana energia-asioissa.
Annetaan asiantuntijoiden ja yrittäjien hoitaa itse bisnes ja valtio pysyköön taustalla, mutta antaen vahvaa ohjausta ja pelisääntöjä.
Kommentit