Pari päivää on ollut koleita ja yöt todella kylmiä. Päivällä ei ole houkuttanut lähteä edes kävelylle, kun Ei ole ollut tähdellisempää asiaa. Eilen kävi taloa tarkastamassa kuvernöörin toimiston mies Abdyn saattamana. Tämä oli ollut yllättynyt talon sisuksista, huoneista jne ja oli piirtänyt nopean luonnoksen lomakkeelleen, jolla kai oli hyväksynyt talon asuinkuntoisena. Ulospäinhän mökki on aika vaatimaton, mutta sisältää kaiken tarpeellisen parille asukille. Kai hän totesi että ovat asukkaat todella kotioloissaan, kun kummallakin oli pyjaman päällä takki, hän kun tuli heti aamusta.

Eilen tuli myös Suomesta lähetetty Elastop-pönttö, joka ei ollut jäätynyt lennokin ruumassa. Vesa oli viisaasti pakannut ympärille styroxmurusia, joista oli syntynyt riittävä eristys. Aine tarkistettiin ohjeen mukaan ja hyväksi havaittiin. Ainetta sitten selosteltiin ja suunniteltiin sen kokeilua ja demoa, johon tarvitaan paikallisten kontakteja, jotta saadaan oikeat tahot kiinnostumaan. Sillä on tarkoitus estää kapillaarinen suolaveden nousu kivi- ja savitalojen rakenteita tuhoamaan. Kivi tarkoittaa huokoista hiekkakiveä, josta yleensä useimmat muistomerkit on aikanaan rakennettu. Niihin imeytyy pohjavedestä suoloja ja hitaasti murentavat kivien rakenteen.

Pohjaveden suolaisuus johtuu suolaisista maakerroksista, ehkä siltä ajalta kun Sahara oli merenpohjaa. Pohjaveden nousu taas johtuu Assuanin jättipadosta, jonka vaikutuksia ei aikanaan osattu täysin ennustaa. Jos olisi ymmärretty pohjaveden nousu, olisiko pato jätetty rakentamatta? Se oli maailmassa aikaa, jolloin venäläiseen osaamiseen ja tieteeseen luotettiin laajasti. Jäljet ovat olleet kahtalaisia, avaruushommia, raketteja yms mutta myös Araljärven tuho hulluilla jokien virtausten muutoksilla. KIPI eli HABI jäi saamatta kun kaikki havainnoitsijat nukkuivat pommiin, lämpimien peittojensa alla kylmää piilossa. 10.1 itse laskin 8, kun heräsin puhinaan. Se on jatkuvampaa näin kylmillä keleillä, kun ilma pallossa jäähtyy nopsasti.

Yöllä touhusi sokeriruokojuna useita vaihtoja ikkunan takana ja sai tässä kohden muutaman ajokerran jälkeen vaunut järjestykseen puolenyön jälkeen. Luimme kirjasta ”Aurinkolaiva” sadon korjuusta että sitä on tehtävä yötäpäivää, koska ruoko pitää saada tehtaan käsittelyn nopeasti ja kun sato kypsyy kaikkialla yhtaikaa, saa junan kolinaan vaan tottua. Ehkä sitä ei kestä kuin kolme viikkoa?

Uusi kolina nurkille tuli, kun itäpuolen muurin takana alkoi raksatyöt. Nyt 8-9.1 on menossa pohjien kaivuu valuille käsityönä, joka kyllä meluaa vähemmän kuin koneen mörinä olisi.

Menin juuri avaamaan porttia 10.35 kun sille pörähti pikkuinen lava-auto multakuorman kanssa. Kuski on yksi serkkupoika, joka on saanut tehtäväkseen metsästää hyvää multaa. Pikku auto saatiin sisään kun ensin siirreltiin kukkaruukkuja ja näkösuojaa ja sitten lavallinen multaa mahtui juuri sille varattuun alueeseen. Siitä se on pakko saada levitetyksi ennen kuin seuraava mahdollisesti tulee. Kuski ei puhu ekieltä enkä edes yrittänyt kysyä milloin tulisi. Mutta näillä työmailla on yleensä kireä tahti ja siksi seuraava voi tulla piankin. Puutarhahommia tekevä Farag ei vastannut puheluun. Seuraava satsi on pakko vaan kipata ulos ja siihenkin multaa kaivataan, jotta saadaan talon ja kadun väli siistiksi. Se kun kuuluu kiinteistölle.

Abdy tuli paikalle ja kurkattiin hänen kanssaan naapurin talotyömaalle. Sokkelin valu oli jo tehty eilen suoraan kuoppaan ilman laudoitusta ja nyt oli kovaa vauhtia seiniä nousemassa tiilistä muuraten. Ruokoradan reunalle oli ajettu tiilikasa ahtaaseen paikkaan. Käsin äijät tiiliä pinosi ja siirteli, ei hanskoja siihen hommaan täällä tarvita. Tuli muuten mieleen paljaista käsivarsista, että tänne ei ole levinnyt se sairas tapa tatuoida iho. Muutama päivä sitten näin kamalan näköisenä viiskymppisen brittinaisen hartiat ja käsivarret, tatuointeja täynnään. Se ei voi olla kaunista kenenkään mittareilla, erikoista ehkä.

Toinen multakuorma tuli juuri kun Farag oli ilmestynyt, nyt kottari mukanaan. Se kulkee kevyesti mp:n perässä. Aikaisemmin on multa siirtynyt vasussa hartiavoimin. Kyllä voimia tarvitaan tässäkin, sillä lapio on sileävartinen, joten työntö tapahtuu kättä puristaen. Kyllä meille tuttu lapio lienee ergonomisempi voimankäytön suhteen. Toisen kuorman myötä pölähti paikalle ukko, jonka työmaalta multa oli saatu. Tuli mieleeni Matias-myyrä, jolla oli multaa varpaissaan, kun oli ukko paljain jaloin. Oli halunnut kai nähdä läheltä ulkolaisten talon.

On se niin monessa nähty että olemme useiden tiedossa ja suuren uteliaisuuden kohteena, bussikuskien ja taxien ainakin, ja sana kiertää. Abdy kertoi että tämä multa tuli eteen taas sattuman kautta ja verkosto oli toiminut. Kai se meni tämän serkku Ibrahimin eli autokuskin välityksellä. Ymmärsin että multa ei maksa, vaan kuljetus. Sovittiin että tarvitaan yhteensä 4 kuormaa ja vanha hinta oli 25LE/lasti, mitä lie pari kuutiota. Kuorma-auto kun on lähinnä lelukokoa. Huvittavaa on että lelun nimi on Chevrolet JUMBO.