Muslimit ja politiikka

Hassan halusi erikoisesti selittää sitä, että musliminuoret eivät halua yhdistää politiikkaa ja uskontoa. Hän korosti sitä, että olipa tuleva presidentti kuka tahansa, se ei ole uskontoon sidottu valinta. Hän jopa kuvaili itseään ”kopti-muslimiksi”, sillä hän kokee olevansa alkuperäinen egyptiläinen, ei siis olemukseltaan arabi. Ehkä tätä ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti, enemmänkin periaatteen tasolla ja kannanotoksi valtiovallan suuntaan. Puhuttiin siitä, että vain osa nykyegyptiläisistä on arabeja, muualta tulleita. Tätä on kai tutkittu geneettisesti ja nykykansa on aika sekoittunutta. Molemmat juttukaverit halusivat korostaa sitä, että ovat aitoja egyptiläisiä, eivät arabeja sielultaan. Kiinnostava näkökulma sillä se lähenee sitä näkemystä mikä minulla on egyptiläisyyteen. Hassanin ja veljensä koulutukseen liittyvät nämä asiat, sillä he tajuavat selvästi sen, että islam tuli maahan vasta reilun tuhat vuotta sitten, kun taas faaraoiden aikaa on ollut monta, monta tuhatta vuotta.

Hassan esitti kädenliikkein sitä, että islaminusko on yksi asia ja politiikka ihan toinen juttu. Hän haluaa presidentiksi hyvän ihmisen, ei välttämättä muslimia. Aikaisemmin tuli esiin nimi AHMED SAFIK, josta voisi tulla pressa. He torjuvat nämä lännessä esiintyneet vanhan polven poliitikot. Nuoret kaipaavat uusia kasvoja, nuorempaa polvea remmiin.

Pojat korostivat että uskon asiat ovat jokaisen oma juttu. Kukin saa kumartaa omaa jumalaansa, eikä se asia kuulu toisille eikä saa olla osana politiikkaa.

Muslimit ja koraani pitävät totena sitä, että maailma luotiin jotakin 5000v. sitten. (tarkistamaton toisen käden tieto) Hassan selitti sujuvasti muinaisia, noin 40 miljoonaa vuotta sitten tapahtuneita asioita erämaassa, kuten sinne kivettyneitä valaan jäännöksiä. Se siitä luomisuskosta. Voipi olla että egyptologin koulutus saa ihmisen ajattelemaan laajemmin ja ymmärtämään asioita historian ja evoluution kautta. Hän ainakin haluaa pitää uskonnon ja hallinnon eri asioina. Samalla hän haluaa viestiä sitä, että muslimiveljeskunta ei edusta fanaattisuutta, vaan vallassa ollessaan hoitaa asioita pragmaattisesti eli käytännöllisesti, ei fanaattisesti.

Tämä kanta tulee esiin usein kun olen puhunut muslimien kanssa ja kysynyt heidän näkemystään muslimiveljeskunnasta. Vaikka se perustaisi hallituksen, veljeskunta ei vaarantaisi turismia. Kaikki ymmärtävät ainakin näissä turismipaikoissa, että suuri ja tärkeä tulolähde ei saa vaarantua maan poliitikkojen toimesta.