Tulevaisuus onkin käsillä

 

Jyrki j. Kasvi oli radiossa haastattelussa ja kiinnitti tarpeellisesti huomiota siihen, että 2020 on vain kuuden vuoden päässä. Juttu koski robottiautoja, joita autotehtaat ovat luvanneet myyntiin 2020. Volvo on juuri antanut koekäyttöön Ruotsissa 100 automaattisesti suhailevaa Volvoa, mutta siellä koe tehdään niin, että henkilö on kyllä ratin takana vahtimassa menoa. Liekö siksi, että laki ei vielä salli itsenäisesti huristavaa autoa.

 

Jyrki todella totesi, että sitä varten tarvitaan lait ja säädökset, joilla mahdollistetaan uudet vehkeet. Ja se homma pitää tehdä seuraavan EU-parlamentin toimesta, sillä sen kausi päättyy 2019. Tulevaisuus on todella lähellä! Mittatikkua omaan elinkaareensa saa, kun muistaa, että ABBA pääsi pinnalle 40 vuotta sitten ja niillä main hajosi Beatles.

 

Tämä robottiautojen kehitys on hyvä esimerkki, vaikka sähköautojen saaminen yleisemmäksi liikenteessä törmää jatkuvasti hintaan ja latauspisteiden vähäisyyteen. Ne taas eivät yleisty kun autoja on vähän. Tähän muna/kana-ongelmaan tarvitaan valtioita hätiin.

 

On monia asioita, joissa suunnittelujänne on vuoteen 2025 eikä sinnekään ole aikaa kuin 11v. Nuo tulevaisuuden takarajat vain tuntuvat olevan kaukana. Kuntien, valtioiden ja EU:n suunnitelmissa on esim. rajoittaa ilmastopäästöjä hurjilla prosenteilla 2050 mennessä. Sinne on aikaa vain 36 vuotta, siis moni nuorempi ehtii sen vuoden nähdä. Mutta mitä on tehty näiden asioiden eteen? Kovin vähän, sillä ne toimet vaikuttavat hitaasti.

 

Jos esim talojen energiataseita halutaan kohentaa huomattavasti, on ne päätökset ja toimenpiteet aloitettava heti, jo tänä vuonna, jos mielitään että useimmat talot ovat tavoitteessa 2050. Tämä on tärkeää, sillä asuintalot käyttävät 40% siitä energiasta, joka käytetään muualla kuin teollisuudessa.

 

Näillä asioilla on jokaiselle suuri merkitys, vaikka kansalainen ei niitä juuri arjessaan ajattele. Niistä tekee päätöksiä EU:n parlamentti. Siksi on tärkeätä käydä äänestämässä hyviä ehdokkaita. Valinnassa saa apua vaalikoneista, joista pidän parhaana YLE:n versiota, jonka lisukkeena voi myös vertailla Brysselissä niin olennaisia parlamenttiryhmiä.

 

Nippe Nikander

Oras Tynkkysen tukiryhmä

 

Tarjosin juttua paikallislehti LUTARIIN