Liikenne  (ilmassa liikennettä 15 palloa)

On kasvava ongelma kaupungeissa, joiden kadut on rakennettu aikana, jolloin niissä asui murto-osa nykyisestä ihmispaljoudesta. Ennen autokautta kuljetukset hoituivat aasinkärryillä ja se kyyti oli verkkaista ja melko hiljaista. Maan väestö on nelinkertaistunut viime vuosisadan puolivälistä (n1950) ja se tuntuu myös liikenteen määrän poskettomana kasvuna. Minulla ei ole faktoja, sillä en ole löytänyt tilastoja asioista. Tyypillisesti tilastot ovat 2-3v vanhoja, jos niitä yleensä on saatavissa (ulkoministeriö = http://global.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=46419&contentlan=1&culture=fi-FI)

Mutta täällä on autokanta kasvanut kovasti jo sinä 10v aikana kun olen täällä pyörinyt. Erityisen huimaa on ollut mp-kannan kasvu kahtena viime vuotena, kuten meillä skootterit koulujen pihoilla. Liikenteessä se näkyy vielä moninkertaisena sillä tyhmä turha ajelu on nuorison tapa täälläkin. Sama kolli painaa mp:llä torvi soiden älytöntä vauhtia ja kuolemaa halveksien ja taas takaisin.

Moottoripyörien nopea lisääntyminen on valitettavaa sillä se on vähentänyt pyöräilyä, ehkä silti jarruttaa myös autokannan kasvua. AIII työmaan aidan viereltä laskin 33 mp:tä (mopo näissä jutuissani) ja vain 3 fillaria. Turistin näkeekin useammin sotkemassa jalkarattaalla kuin paikallisen, ainakin näin turistikohteiden lähellä.

Usein kyllä työkaverit tulevat 2-3 samalla koneella. Näyttää siltä että kaikki mopot on kasattu Kiinassa. Vain kuorma-autoissa olen nähnyt enemmin kiinalaisia merkkejä, mutta voi hyvin olla että tänne tuotavat Toyotat kasataan siellä. Se hallitsee pikkubussimerkeissä, joilla ajetaan tätä paikallisliikennettä. Bussin sivuovi on aina auki, auton alareunassa leveä väriraita jonka väri kertoo reitin. Valitettavasti bussit eivät aja itä-länsi-reittiä sillan kautta, joten isompi tavaramäärä edellyttää vuokra-autoa.

Pikkubusseilla eli Juha Vakkurin ja kansan suussa puskatakseilla, ajetaan täällä päin maailmaa valtaosa liikenteestä. Vakkurihan on kirjoittanut kaksi kirjaa pitkistä retkistään Afrikassa juuri puskatakseilla. Isoja busseja kulkee kyllä tärkeimpiä reittejä, mutta nämä VW Transportterin perilliset ajavat kaikkialla. Itse olen ajellut niillä Tunisiassa myös kaupunkien välejä ja siinäkään ei ole aikatauluja, vaan bussi lähtee kun tulee täyteen. Väliä Luxor-Hurghada ja muitakin reittejä voi ajella ison bussin kyydissä, mukavan halvalla. Kaupunkiliikenteessä bussi lähtee vajaana jotta väliltä tulevatkin mahtuvat mukaan. WB:llä kyllä auto sullotaan täyteen jo lauttarannasta eikä ruuhka-aikoina sitä lähellä bussin kyytiin mahdu.

Hassan arveli minun tavoin että kaikki kuskit eivät ole saaneet koulutusta ajamiseen vaan ostaneet korttinsa väärennettynä. Siitä kai sitten ainakin osittain johtuu hurjat  ohitukset ja piittaamaton, ”minä ensin” ajotyyli. Vaikka ei sitä virhettä kyllä voi autokoulukaan kitkeä pois tämän maan kuskeilta.

Höristin korviani kun kuulin aasinrattailta kellon kilinää ja ilahduin että täälläkin löytyy aisakelloja. Mutta ei se mikään kello ollut vaikka ääni siltä kuulosti, vaan kärryn perässä laahasi naru juuri sillä korkeudella että tapasi välillä asvalttia ja sen päässä kilisi rautakoukku somasti.

Aaseja ja kameleita tarjotaan ratsuksi turisteille, vaikka kameleita ei näe työkäytössä enää ollenkaan, aaseja kyllä. Monena päivänä on Sinuhetalonkin edestä mennyt pitkä retkue iloisia, mutta punoittavia valkonaamoja. Kamelia varten tarvitaan aina taluttaja, mutta aasin kanssa turistikin pärjää. Hevosia näkee joskus myös turistin jalkojen välissä.

Eräänä päivänä sain 2,5 km matkalla kyytitarjouksia, 3 kertaa mopon tarakalle ja kerran aasin selkään. Täkäläiset itse joskus joutuvat kävelemään, mutta aina yrittävät johonkin kyytiin, vaikka toista väittävät. Usein minuun jo tottuneet pysäyttävät mopon ja tarjoavat kyytiä, kummeksuen haluani kävellä. Täällä käytetään hyvin yleisesti kiinalaisia kolmipyöräisiä lavamopoja, jotka ovatkin omiaan ahtaille kujille ja niillä hoituvat monet pikku. kuljetustarpeet. Se on kai havaittu turvalliseksi peliksi antaa pikkupoikien harjoitella ajamista muun liikenteen seassa, kun 13-14v annetaan ajella. Saapahan jotakin tehdä leipänsä eteen! Näin kun äijä kuormasi lavalle savimaata kanavan reunalta. Savi oli nostettu penkalle kanavaa perattaessa ja on samaa tuhatvuotista Niilin lietettä, joka on hyvä kasvualusta kaikelle. Rojut poistaen sopii pihamaalle hyvin.

Nuoret pojat odottavat sopivissa paikoissa kytäten kyytejä, kuten on ollut vanha tapa, mutta aasin kanssa. Luxorin puolella tiedän muutaman paikan jossa aasi/kärryt vuokraus pikku keikkaan käy näppärästi. Kohta se bisnes varmaan muuttaa muotoaan kännykän vuoksi. Vai oliskohan niin, että kuskeille siihen liittyvä tapa jutella teetä juoden kyytejä odotellessa, onkin tärkeä sosiaalinen juttu?

Jaksan yhä uudelleen huvittua kun mopon kyydissä kuskataan mitä hurjempia lasteja. Näin kun vesselit veivät 6m pitkiä muoviputkia, jotka iloisesti notkuivat takamiehen olalla. Ihan jatkuvasti näkee viljasäkkejä, bensakanistereita, pyykkisäkkejä mopokuskin käsien välissä.

Yllättävän vähän on näkynyt meillä tuttuja muovisia kuljetuslootia mopoissa, joka on tietysti kustannuskysymys. Niitä kyllä tuunataan ja hoivataan ja kuumien olojen erityispiirre on, että tekonahkainen istuin ja kaikki metalliosat tulevat hirmuisen kuumiksi auringossa jonka vuoksi ne on pakko verhoilla. Satulaan tulee huokoinen kangas ja putkiin teippi päälle. Sen lisäksi niihin värkätään kauttimia ja radioita, joista ei paljon hyötyä ajaessa ole, kaikenlaisia kaameaa ääntä pitäviä hälyttimiä ja meillä EU:ssa kiellettyjä, eri värisiä ledivaloja.

Ennätys täällä on ollut 4 hoikkaa poikaa yhden mopon kyydissä. (Thaimaassa näin kerran äidin kuskaavan 4 muksua keskellä vilkkainta ruuhkaa). 

Mopot ovat uusia, ja osa takseistakin viimeisiä malleja, mutta valtaosa on vanhoja romuja. Taksina on usein tullut käytettyä lähes 40v vanhaa farmari-pösöä, jonka kuski kehuu olevan hyvä ja vahva, vaikka koliseekin, istuinmuovit hajalla ja kahvat poikki. Lupasi ajaa sillä koko ikänsä ja sitten lapsensa saavat siitä vielä hyvät rahat myymällä se museoautona. Ei taida kelvata se ranskanihme kuin romuksi. Olen nähnyt WB:llä kaksi mp-kypärän käyttäjää, mikä on edistystä. Kunpa oppisivat ajattelemaan että sen liinan voi pitää kaulalla kun ajaa ja kypärä tilalle. Onko vähän hintakysymyskin?

Kokonaan oman jutun aiheensa ovat vossikat, joita Luxorissa on paljon ja antavat erikoisen leimansa liikenteeseen. Keräilen kuvia siihen juttuun.