luxot 102.2010 liikennesäännöt kaikille kulkijoille

Luxorin kuvernementin valmisteleva komitea ehdottaa kuvernööri, ministeri Samir Farakin vahvistettavaksi seuraavat asetukset:

Tarkistettu luonnos aasien oikeuksista Luxorin liikenteessä

1. Aasin vetämiä kumipyöräkärryjä saa kuljettaa autoliikenteen seassa

2. Aasinrattaiden tulee noudattaa tiettyjä sääntöjä, jotka vaihtuvat tilanteen mukaan.

3. Lastaus on tärkeää ja sitä parempi mitä suurempi kuorma. Varsinkin aasinrehua pitää kasata reilusti, näkyvyydestä taakse ei tarvitse välittää.

4. Aasiajoneuvolla saa ajaa vastoin muuta liikennettä seuraavissa tapauksissa

- jos kuormana on maataloustarvikkeita

- maataloustarvikkeiksi luetaan kaikki muu tavara, paitsi kaasupullot

- jos lastina on kaasupulloja, pitää niitä olla paljon ja kuorman päällä pari pikkupoikaa

- jos kuljettaja on alaikäinen ja hänellä on jumalaton seiväs hoputtimena

- jos aasi laukkaa tai ravaa, kävelevä aasi tulkitaan laukan välitilassa olevaksi

 

Vossikkaliikenteen perusasetus

¤ vossikkakuskin pitää pukeitua perinnevaatteeseen, kuskimekkoon.

¤ kuskin on suotavaa pitää päässään turbaania

¤ hevosen hännän alle on asetettava lannan keräävä laite, ns. kakkara-pressu

¤ jos hevoselta kuitenkin pääsee jätös karkaamaan, niin mitä siitä sitten

¤ vossikan kuskin pitää omaksua kaikkien muidenkin vitsit, kuten "ferrari"

¤ vossikan kuski saa ruinata tippiä myös hevoselle

 

Luonnos fillareiden, kevarien ja kaikkien pärisevien laitteiden liikennesäännöiksi

  • fillarilla saa kuljettaa mitä tahansa laillista tuotetta, miten suurta tai paljon tahansa

  • pyöräilijä saa käyttää kupärää, jos onnstuu sellaisen jostakin ostamaan

  • fillarilla saa suorittaa kaikenlaisia temppuja, kunhan on alaikäinen

  • pyöräilijälle on eduksi, jos hän löytää jonkinlaisen räikeä-äänisen äänilaiteen, paremman puutteessa vaikka tuomaripillin, jota sopii puhaltaa aina turistin selän takana

  • kevytmoottoripyörä (myöh. kevari) on kiinalaisvalmisteinen kaksipyöräinen ajoneuvo

  • kevarilla saa kuljettaa niin monta henkilöä kerralla kuin sielu sietää

  • kevarilla kuljettaessa ei tarvita kypärää

  • kypärän käyttö on suositeltavaa, jos alla on turbaani ja nauha auki

  • kevarissa ei tarvita valoja, tai jos niitä haluaa käyttää, niitä valäytetään

  • kevarin tärkein hallintalaite on räikeä äänimerkki, jota on syytä käyttää usein, mieluummin jatkuvasti räikkyen, kun ajetaan ylinopeutta

  • kevaria ei tarvitse pysäyttää vaan moottori saa käydä, kunhan juttutuokio on max 30 min.

  • kolmipyöräistä lavamopoa eivät sido mitkään säännöt, paitsi tilapäisesti kun on ylikuorma

     

Raskaan liikenteen sääntöluonnos, tulee pääkäsittelyyn vuosien saatossa.

  1. kääntyvä ajoneuvo saa rauhassa tukkia muun liikenteen

  2. kääntyvän rekan eteen saa ajaa vossikalla, kunhan ei pelkää eikä välitä turistin kiljumisesta

  3. rekka ja tavara-auto voi aina arvaamatta muuttaa ajolinjaa, jos aasiliikenne niin vaatii. Silloin ei tarvita vilkkua, vaan riittää jos muistaa soittaa torvea, josta takanatulija heti arvaa että nyt se tulee eteen

  4. autoissa sallitaan ns alppitorvet ja kaikenlaiset valot, kunhan ne ovat vilkkuvat tai värilliset ja osoittavat joka ilmansuuntaan

 

Taksiliikenteelle on mahdotonta laatia sääntöjä, mutta yritetään edes

  • taksin tulee aina yrittää ahtaimmasta raosta

  • taksin pitää aina ohittaa kun se on mahdollista, vastaantulijosta välittämättä. Mahdollinen kolari tulkitaan aina vastaantulijan syyksi.

  • taksin tulee pitää turvavyötä aina poliisin tarkastuspisteissä, muutoin se on vapaata

  • jos asiakas haluaa kiinnittää turvavyön, sille saa hymähtää ja todeta ettei ole tarpeen

  • taksamittari on teoreettinen ja vapaaehtoinen varuste, jonka käyttöä pitää välttää

  • taksin pitää osallistua tarjouskartelliin, jota junailee kovaääninen ja puhelias, muutaman sanan montaa kieltä osaava välittäjä. Välittäjäksi kouluttaudutaan härskien miesten katukouluissa.

  • kartellin pyrkimyksenä on lypsää uudelta, kalpealta turistilta noin nelinkertainen hinta, mitä edistetään sillä, että kaupungista on vaiketa saada karttoja eikä kaduille anneta nimiä

  • taksin on lupa pitää aina kovalla soitinta ja siinä saa olla mitä räikeintä paikallismusaa

  • ikkunoiden kiinni pitäminen ei ole suotavaa ja se voidaan, turistin niin vaatiessa, tehdä puolittain

  • taksikuskilla on oikeus polttaa autossa mahorkan sukuisia lajeja

  • taksinkin tärkein hallintaväline on torvi. Sitä saa käyttää jatkuvasti tai jaksoittain, mielialan mukaan

  • torvensoitto ei sinänsä vaikuta mihinkään, mutta se on kivaa (poikkeuksen tekevät jalankulkevat turistit, paikalliset eivät reagoi mitenkään)

  • taksin hinnoittelu on vapaata ja mielivaltaista. On suotavaa käyttää mielikuvitusta hinnanarviossa

  • jos turisti on kokematon, häneltä voidaan pyytää poskettomia, ja asia riitauttaa paikalliseen katuraatiin, joka kokoontuu ilman eri kutsua ja nopeasti puolustamaan kuskin näkemystä. Raadin ratkaisusta ei voi valittaa.

  • taksikuskin on hyvä osata tunnetuimmat kirosanat joilla ojentaa vossikkakuskeja

     

Liikennepoliisin tehtävät, jos niitä on yleensä tarpeen soveltaa

  1. poliisi seuraa liikennettä katseella

  2. jos hän on risteystehtävissä, hänen tulee turvata autojen sujuva kulkeminen, jalankulkijoista viis

  3. kuskille voidaan sallia liikennesääntöjen vastainen ajelu, jos hän on tuttu tai voidaan olettaa joskus saatavan pikku tuki köyhien poliisien viihdytysrahastoon

  4. poliisilla on valopamppu, mutta sen käyttöä liikenteen ohjaukseen tulee välttää

  5. poliisin ei tarvitse mitenkään erottua pimeällä

  6. poliisin ei tule puuttua torvensoittoon siitä kieltävän merkin kohdalla

  7. poliisin ei tule puuttua nuorison ajoneuvoilla pitämään hauskaan, jos pojat osaavat keulia kivasti tai pyörän päälle on saatu mahtumaan kolme nulkkia