Pilven veikot ja data

 

Nokia keskittyy paikkatietoon ja pilveen. Maan päällä kyllä toimivat verkot tai ainakin tukiasemat, sillä data lentää ja kerääntyy pilviksi, joita siellä korkeuksissa sitten analysoidaan. Siihen kehitykseen sitten löytynee valmiita palasia Nokian patenttisalkusta.

 

Kun Jorma Ollila veti työryhmää, jonka hommana oli selvitellä liikenteen uusia menetelmiä lähinnä verotuksen kannalta, oli jo selvästi näkyvissä tämä yhteys Nokian ja valtion välillä. Ollilan tiimi ehdotti, että verotus pannaan km-perusteiseksi ja sitä valvotaan satelliittien kautta. Perustelut olivat ihan hyviä, mutta silloin ei vielä ollut valmiuksia ja moni epäili asiaa. Tässä olisi siis hyvä paikka Nokialle ja ehkä Suomikin saisi siitä vientituotteita, tai siis Nokia.

 

Moni kriitikko ihmettelikin, miksi ei veroteta vanhalla, tutulla menetelmällä eli bensan hinnalla. Joka paljon ajaa, ostaa myös menovettä ja maksaa veroja. Mutta sillä ei voida tasata maaseudun ja kaupungin eroja, eikä ohjata liikennettä ruuhkien ulkopuolelle. Me täällä landella kun emme pääse minnekään ilman henkilöautoja, kun julkinen liikenne puuttuu.

 

Olen jo kertonutkin miten egyptiläiset ja varmaan kaikissa arabikulttuurin maissa eivät osaa lukea karttaa. Kun jo satelliittikuvan tulkinta heille oli vaikeaa, vaikka Luxorissa luulisi siihen hiukan saadun kokemusta ilmapallolennoilla. Mutta eihän siellä taviksella ole rahaa lentää kuumailmapallolla. Siellä karttojen piirtäminen turismin käyttöön on ihan surkealla tasolla ja niiden lukeminen vielä kehnompaa. Siksi ihmettelen miten sikäläiset voivat hyödyntää kännyköiden karttoja tai ilmakuvia?

 

Ehkä noihin paikannuspalveluihin pitää liittää karttaan jotakin infoa josta sikäläisen koulutuksen ja kulttuurin omaava saa otteen asioihin. Media hehkuttaa, että paikannus- eli karttabisnes on tulevaisuutta ja kun siihen lisätään koneiden kyky viestiä keskenään, sen pitäisi tuoda jotain ihan uutta. Kunhan Noksu/Google saa sen tavoitellun autoon liitettävän koneosaamisen oikein hanskattua, että saadaan autot kulkemaan itsestään, on kaupungissa elämä helpompaa, mukavampaa ja turvallisempaa. Joku tutkija väitti että autojen tarve putoaa kymmenesosaan joskus tulevaisuudessa, ehkä 2050. Kun automaattitaksit kuskaavat, ei kenenkään kannata ajaa omaa autoa. Nämä automaattiset Mersu-Volvot voivat ajaa paljon lähempänä toisiaan, koska ne seurustelevat keskenään ja ekana jarruttava varoittaa toisia, koneet reagoivat ihmistä nopeammin, eikä peräänajosta ole vaaraa. (Mitenkähän hirvi- ja peurakolarit voidaan välttää?) Näin nykyiset tiet ja kadut riittävät, pysäköintitilaa tarvitaan vähemmän, bensaa tai sähköä kuluu vähemmän kun ei tule turhaa ajelua. Verkko toimittaa aina lähimmän auton ja toimii tehokkaammin kuin nykyiset taksisysteemit. Jopa nämä automaattiset autot säästävät asvalttia urautumiselta, kun autot voidaan ohjelmoida ajamaan tasaisemmin tien pintaa käyttäen ja uria välttäen, jo ennen kuin niitä syntyykään. Tienpitokin tulee edullisemmaksi. Hurraa!

 

Kun luin uutisia Nokian arvosta ja liikevaihdosta, tuli väkisin mieleen se, että nyt Googlen olisi halpaa ostaa koko Noksu pois kuleksimasta. Ans kattoo nyt?!