Liikenneuhrit

Hersarin sivuilta nappasin lyhyen uutisen:

DELHI. Hienot moottoripyörät, kännykät ja pyrkimys tehdä vaikutus tyttöihin on saanut nuorison liikenneonnettomuudet nousuun Intiassa, varoitti Chhattisgarhin osavaltion pääministeri 

Raman Singh.

 

"Kun on hyvä moottoripyörä, hyvä kännykkä ja hyvä tyttöystävä, onnettomuudet ovat väistämättömiä", Singh summasi liikenneturvallisuuskokouksessa lauantaina.

Intiassa kuoli 110 000 ihmistä liikenteessä viime vuonna. Se tarkoittaa yli 300 kuolonuhria päivittäin. Singhin mukaan 55–60 prosenttia uhreista on nuoria.

Samaa ajattelua näkee täällä paljon, mitäs muuta järjetön kaahaaminen on kuin halua näyttää. Tosin aina ei katsojina ole tyttöjä, mutta kai se hurjapään mainekin sitten jotenkin leviää. Mutta kun aika usein seuraus on että ressukan aivot leviää kadulle. Siihen menee se mainekin.

Puhuimme aiheesta Abdyn kanssa ja hän kertoi muistelevansa, että toissa vuonna Luxorin alueella kuoli 3000 ihmistä liikenteessä, siis useita päivässä. Tasainen taulukko antaisi luvuksi 8 kuollutta per päivä ja henkiinjääneet uhrit lisäksi. Sairaala kuulemma pursuaa liikenneonnettomuuksien uhreja. Syyksi hän arvioi ihan samaa kuin intilainen, nuorten väärät arviot. Hän kertoi että kun kiinalaisten pyörien hinnat putosivat, tuli huonotuloisenkin perheen pojille mahdollisuus saada pyörä. 250 kuutiön prätkähän maksaa luokkaa 650€. Nämä nuoret kollit, jotka siis eivät arvattavasti saa mitään koulutusta, autokoulusta puhumattakaan, ajavat ihan päättömästi, joiksi he äkkiä saattavat muuttuakin. Nuori vääntää kaasua tajuamatta vauhdin nopeaa kasvua ja vaikka hän ajaisi itse jotensakin oikein, ei sitä voi koskaan sanoa muista. Näillä julleilla on vielä harhainen käsitys siitä, että torvensoitto automaattisesti takaa että tie aukeaa. Seurauksena on sietämätön meteli, joka vaivaa jo täällä landenkin puolella.

Itse muistelen lukeneeni joskus että Egyptissä kuolee joka vuosi yli 50 000 liikenteen uhrina. Eikä tätä lukua tarvitse ihmetellä, sen verran hurjaa on meno joka puolella. Isomman auton oikeudella tunkevat vaan kaikki. Eilenkin kääntyi edestämme kuormuri vasemmalle ja vielä vilkkaammalle väylälle. Meillä tässä päätien risteyksessä olisi kolmio, täällä niitä ei näy. Tyylinä on joka tilanteessa ”minä ensin” ja se on suuri syy tukoksiin. Jos hiukan malttia olisi liikenteessä, se voisi sujuakin. Tukos syntyy kun kaikenlaiset kuskit kaikenlaisilla vehkeillä tunkevat joka väliin ja vilkkaan liikenteen aikana automaattinen seuraus on ruuhka joka ulottuu kauas. Alexandriassa korkean hotellin ikkunasta asian näki selvästi. Meno oli kuin Monte Carlon rallin neulansilmämutkassa, jokainen yrittää tunkea nokkansa edelle. Pieni maltin lisäys tepsisi, mutta sitä ei ole kellään.

Jostakin olen lukenut kaaosteoriasta ja sen tutkimiseen ruuhkat sopivat hyvin. Juttu kertoi Kairolaisesta risteyksestä, jonka ruuhka poistettiin rakentamalla eritasoristeys. Seurauksena oli että se ruuhka siirtyi vaan seuraavaan risteykseen, ennen ja jälkeen ongelmakohdan. Kaaosteoria pyrkii selittämään miksi kassajonot ovat olemattomat kun menet markettiin mutta kun tulet kassalle ostostesi kanssa, on niillä hillittömät jonot. Tuttua?