Lentokoneiden siivistä

Kentillä kun katselee koneita ja rullauksessa tulee isolla kentällä nähneeksi kovin monen yhtiön erisuuruisia lennokkeja. Koneiden maalaukset ovat reipastuneet ja väritys tullut rohkeammaksi. Logot ovat Istambulin kentällä aivan outoja. Se kaikki on aika kiehtovaa ja alan ymmärtää heitä, jotka ovat hurahtaneet lentokonebongaukseen. (Itse olen hurahtanut lepakoihin ja ilmailusta siinäkin on kyse paljolti). Muuten olen sitä mieltä että Finnair mokasi kun muunsi vanhan F-logonsa pyöreämmäksi. Vanha Kyösti Variksen suunnitteleman logo oli parempi. Tämä uusittu versio on jotenkin voimaton ja löysä.

Lentoyhtiöt ovat pyrkineet korostamaan koneen ja yhtiön tunnistettavuutta kaukaa nähtynä. Lienee siitä jotakin etua lentokentälläkin, mutta uskon että tavoite on puhtaasti kaupallinen. Yksi yhtiö on maalannut koneidensa etupään punaiseksi ja toinen perän sivuvakaimen kirjavaksi. Kaikenlaisia värejä näkee mutta länsimaisten yhtiöiden koneissa sininen on valtaväri. Muiden kulttuureiden koneissa värimaailma on reippaampi ja eroaa meikäläisestä ajattelusta.

Niistä siivistä: Katselin taas kentällä koneiden siipien kärkiä, joiden muotoiluissa on kaikenlaista. Kuulemma siiven kärjen muodolla on suuri vaikutus koneen jättöpyörteeseen. Sen pituudella, joka voi olla 3-4 km, on taas vaikutusta siihen, miten nopeasti koneet voivat operoida kentällä. Huippukentillä on satoja nousuja ja laskuja vuorokaudessa ja siinä jo minuutin ajansäästö vaikuttaa. Nämä uudet koneensiivet nopeuttavat kenttien toimintaa ja säästävät myös polttoainetta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentokoneen_siipi