Pysäköinti ja renkaat

 

Nautin lukiessani Helsingin kaupungin uusista ideoista, joilla patistaa kaupunkilaiset vaihtamaan nastarenkaat kitkoihin.

 

Taustalla on juttu että ehdotin sitä vihreiden ryhmälle jo edellisellä tai sitä edeltävällä valtuustokaudella ja jonkinlaisen esityksen siitä silloin tekivätkin. Mutta se kaatui silloin joihin mun mielestä vääriin perusteluihin.

 

Koko idean taustalla on vähentää tappavia pienhiukkasia ilmassa, sillä nastat rouhivat sitä asvaltista. Nastoja vähentämällä vähenee ilmasta reilu osa katupölyn pienimpiä osasia. Tutkimus on korostanut sen merkitystä eri sairauksiin. Hieno polyhiukkanen menee jopa verenkiertoon.

 

Nyt tätä ideaa käsitellään taas ja siinä on otettu mallia Oslosta, jossa tämä nyt käyttöön ehdotettava malli on ollut käytössä muutaman vuoden. Olisi se ollut komeaa jos Hesa olisi mallin kehittänyt, kun siihen oli samat edellytykset silloin kuin nyt nähdään.

 

Ehdotus on siis se, että pysäköintipaikoista saa alennusta, jos ei käytä nastoja. Hyvitys tulisi olla aika reilu, että porukka siihen reagoi. Siksi onkin katupysäköintipaikan maksu nousemassa reilusti, Oslon ja Tukholman tasolle, eli 680€/annum.

 

Ei vaan riittänyt viitseliäisyys virkamiehillä, mikä on kai aika tyypillistä. Siinä kun olisi pitänyt astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle, perehtyä asioihin ja nähdä vaivaa. Ilmiö on tuttu myös kotikunnasta. Olenkin lähiaikoina menossa sinne taivuttelemaan virkakuntaa uusiin ideoihin. Mutta siitä eri juttu sitten.

 

Itse olen ajellut jo 1970-luvulla kitkoilla läpi talven. Nyt on jo useina kertoina sattunut eri syistä nastarenkaat. Usein oli esim tilanne, että toimitusta olisi pitänyt odottaa useita päiviä. Autokauppiaat pitävät vakiotoimituksena nastarenkaat ja sitten heille jäisi käsiin yhdet ylimääräiset ja siksi se oli aina niin hankalaa. Ovat täällä landella eri linjoilla tuossa asiassa, kun on paljon enemmän lumi- ja jääkelejä kuin tiivissä stadissa.

 

Nastoja tosin tarvitaan osassa autoja, että pahat liukkauskohdat risteyksissä saadaan karhennetuksi, mutta tutkimusten mukaan riittää että alle puolet autoista käyttää nastoja. Voisi jopa riittää jos taksit, poliisit, posti ja pullakuskit plus ambulanssit käyttäisivät niitä. Busseissahan ei nastoja käytetä eikä yleensä raskaassa kalustossa.

 

Nastattomilla ajaminen ei vaadi mitään erikoista, vain kevyttä kaasujalkaa ja ennakoivaa ajotyyliä, hiukan malttia. Se on samalla sitten bensaa säästävä tyyli eli kannattaa.