Tienviereltä

Sauvakävelin pikitien viertä ja harmitti. Ensiksi se, että tällä kyläkulmalla ei ole mitään muuta kävelyreittiä ja toiseksi se että toinen sauva aina kopisee asfalttiin. Vuosia sitten ostin LIDListä kumipuslat sauvoihin, mutta nyt ne ovat finaalissa, sauvan kiinnitys revennyt. On se muuten merkillistä, että suomalaiseen keksintöön piti saksalaisen firman kehittää parannus, vai oliskohan ollut meikäläinen keksintö jonka nokkela myyntimies sai sisään ”Liiteliin.” Uusia kaipaan sillä alkuperäinen kova piikki oli ihan typerä idea, kumipusla sen olla pitää. Kertokaas mistä saa?

Muitakin potutuksen aiheita löytyi lukuisia, tärkeimpänä roskaisuus. Kun tiellä ei kulje muita kuin autoja ja usein retkipyöriä, on oletettava että roskat lentelee autojen ikkunoista. Röökiaskia ei nuoret viitsi mihinkään roskikseen kantaa, liikaa vaivaa, ”mitä välii?!” Vajaan 2 km matkalla näin kymmenkunta askia, lukuisia tölkkejä, muutaman pullon. Yhdet hanskat oli lyöty ”tiskiin”, mutta epäilen että olivat lentäneet jonkun auton kuormasta. Oli huolimaton repsikka pannut hanskat johonkin lavan ja rungon väliin josta viima oli kiskaissut? Siitä muistui mieleen vanha tapaus, kun itse unohdin henkilöauton katolle kanamunapakkauksen. Ajelin sitten toista kilometriä hiekkatietä, mutta kauniisti oli paketti katolla vielä perillä. Siisti kuski, = minä.

Pohdintaa antoi ojanvieressä pakkaus, joka oli sisältänyt auton rattiin kiinnitettävän nupin, josta kääntää autoa tehokkaasti. Vastaavia näkee yleensä trukeissa, mutta oli kai joku ”rallijannu” sellaisen halunnut. Tosi automies ei roskia kanna! Kantakoon muut!

Edellinen myrsky oli kaatanut tielle (milloin?) 13 puuta, kuusia ja mäntyjä. Ne oli raivattu pois, ilmeisesti pelastuslaitoksen toimesta ja nopeasti. Ainakin jämät oli ojissa ja kannot pitkiä eli oli vain raivattu tie auki.

Aikaisemmin olin raivaamassa luontopolkua Pääkslahdessa ja sielläkin oli myrskytuhoja. Eräässä kohdassa oli puita kaatunut puhelinlinjalle ja kaapeli makasi maassa ja puiden alla ainakin kolmella tolpanvälillä. Sama oli nyt tilanne Selintien varressa, josta myrsky oli katkaissut puhelinpylvään miehen korkeudelta ja kaapelit lojuivat maassa pitkällä matkalla. Molemmissa paikoissa pitää kaapelit korjata taas korkealle, sillä puu johdotuksen päällä ei siedä enää lumikuormia lisänä. Velvollisuuden tuntoisena ajattelin kertoa tilanteesta Elisalle, sillä arvaan että mikään tekniikka ei näitä potentiaalisia katkoja havaitse. Onhan se tapsiveikoillekin mukavampi korjailla kaapelointeja kesällä hyttysaikaan kuin talvella räntäsateessa.

Mutta sepäs olikin suoritus saada viesti perille, sillä Elisa ei ole nettisivuillaan mokomaa palautetta odottanut. Piti hiukan tehdä väkivaltaa suunnitellun lomakkeen täytössä, että pääsin jakamaan heille tämän infon. Eikä varmaan mennyt oikealle taholle tieto, ellei joku firmassa tajua sitä edelleen saatella. Jos sattuu palautteen purkajaksi kesäapulainen, meni minunkin viitsimiseni hukkaan ja sitten porukat kiroilee joskus tammikuussa, sekä asiakkaat että tekijät. Toivottavasti ei sentään satu jouluaattona!

Onhan tie 1233 tärkeä ja vilkkaasti ajeltu. Busseja ei vain mukaan ole saatu. Satun asumaan kohdassa, jossa perusnopeus 60km/h muuttuu luvuksi 80, mutta nämä nuoret miehet upeissa autoissaan painavat luvuista välittämättä. Samoin on yllättävästi vapaata aikaa moottoripyörällä ajelevilla, sillä pärisijöitä riittää, myös keskellä päivää. Ovat varmaan ”vapaana työstä” mutta rahaa on riittänyt tehokkaaseen menopeliin.

Olin hämmästynyt uutiseen, että liikkuva poliisi on saanut uuden työkalun – desibelimittarin!!! Miksi vasta nyt, sillä tarvetta olisi ollut jo vuosia. Kaikille partioille, joilla on käsitutka, pitäisi olla myös äänimittari, jotta turha pärinä saataisiin pois. Olen jo vuosia kärsinyt juuri mopojen ja mp:n äänisaasteesta, sekä Suomessa että Egyptissä. On kovin kansainvälinen ilmiö tämä henkisesti keskenkasvuisten mieliteko metelöidä konevoimalla. Egyptissä lisäriesana on vielä torvenkäyttö, joka on ihan sairasta.

Radiossa luetaan matkakirjaa, jossa porukka ajelee Intian kautta Himalajalle MP:llä. Sen mukaan sama kauheus eli liikennemeteli on Intiassakin arkea. Kehitysmaissa kaikkialla lienee sama saastainen tilanne. Minulle se on tuttua monesta maasta, aina yhtä kamalana. Karmeasti pakokaasuja, ruuhkia ja melua. Mutta kyllä sitä samaa saa maistaa myös ”kehittyneissä” maissa, samoissa jotka ovat nyt talouslirissä. Siellä Välimeren pohjoisilla rannoilla. Hulvatonta menoa rahojen kanssa ja liikenteessä. Siinä kohtaa Suomessa ollaan vielä aika hyvässä jamassa, jos vaan saadaan kuriin tuo tarpeeton ”hanan” äänisaaste. Nokia tosin tekee talouteen ja työllisyyteen isoa lovea, ilman suurta ääntä. Mutta muut pitävät siinä metelistä huolta.