Asvalttitiessä on säännöllisesti töyssyjä joilla nopeuksia pyritään hillitsemään, mutta kehnoin tuloksin. Töyssyjen kohdalla nopeammat autot puikahtavat hitaammista ohi väärää kaistaa, kun kaikkien oli pakko hiljentää.

Liikenne on hirveää, autot ajavat todella kovaa, kaistoista ja ohituskielloista huolimatta, fatalistisesti kuolemaa halveksuen. Meillä oli siis kuskina poliisi joka itse ajoi älyttömästi, todeten että kaikki on kuitenkin Allahin kädessä. Totesin siihen että ratissa on Saddam eikä Allah. Tämä poliisi ei turvavyötä käyttänyt kuin lyhyen hetken tiekontrollin kohdalla pakosta.

Tien vieressä soljuu kanava, tällä kohtaa maata, siis keskipaikkeilla Niilin juoksua, sen leveys on reilut parikymmentä metriä. Tien ja kanavan välissä on melkein aina betoniaita, usein puita. Kanavan takana koko matkalla Kairosta Luxoriin on rautatie. Sen ja Niilin välissä on usein maakaistale ja nämä useimmat kaupungit ovat siis joen rannalla, joten kanava ja tie väistävät kaupunkien kohdalla.

Tuttuun tapaan usein näkee kirkon ristin ja moskeijan minareetin vierekkäin. Kun kirkko ei ole valtion tukema, niin uskovat itse maksavat pyhäkkönsä rakentamisen ja hyvä niin.

Yksi pikkukaupunki oli nimeltään Abu Qurgas tms ja siellä oli paljon tuktukeja. Lienevät ostettukin osittain käytettynä Thaimaasta, koska joissakin oli sen oloista kirjoitusta. Egyptissä korostuu se, että bisnesideat nopeasti kopioidaan. Siitä varmaan johtuu, että jossakin kaupungissa yksi piirre korostuu, kuten Luxorissa vossikat ja purjeveneet. Siinä sitten mennään aina liioittelun puolelle ja kaikkien yrittäjien bisnes kärsii. Täällä tosin rahoittaja ei kärsi vaan siirtää ongelman rengeille. Kaikkia näitä liikkumis-bisneksiä hoitavat rengit, niin veneitä kuin kaikenlaisia taxeja.

Autotien varsi on vuorotellen viljelysmaata aina 3-6 km jaksoina. Väliin tulee isompi tai pienempi kaupunkimainen asutus. Nämä vanhat kulttuurimaisemat opettavat satunnaiselle suomalaiselle, että meikäläinen tapa ripotella talot pitkin metsiä ja pellonreunoja kauas toisistaan, on tehoton ja tyhmä. Täällä ei takavuosituhansina ole viemäröinnistä ymmärretty eikä välitetty. Nyt se vähitellen tulee tarpeelliseksi, kun kompostoinnistakaan ei ole ymmärretty. Se tosin saattaa johtua kuivasta ilmanalasta, jossa pohjois-euroopalainen kompostimenettely ei toimi.

Kahvitauko pidettiin kahvilassa, jossa tavan mukaan ukkoja istui vesipiipulla. Kahviakin joivat ja yksi jalkapuoli teki ristisanaa. Totesin että pohjoismainen terveystarkastaja saisi näissä paikoissa hepulin. Palotarkastaja eroaisi virasta välittömästi.