Aamutaivaalla puhisi 7 palloa, joka on nouseva trendi. En ole kuullut puhuttavan tästä indeksistä, joka hyvin vastaisi meikäläistä taxi-indeksiä. Havaitsin pallojen tanssissa hauskan faktan, joka hyvin näyttää todeksi tiedon ilmavirtojen liikkeestä eri suuntiin eri tasoilla. Kun matalalla leijuvat pallot kulkivat hitaasti vasemmalle, siitä korkeammalla oleva leijui lähes paikallaan ja taas ylemmän kerroksen pallot leijuivat oikealle.

Päivi kertoi miten vaikeata egyptiläiselle on karttakokemus. He olivat lentäneet pallon kyydissä isäntäperheen pojan kanssa ihan heidän kotitalonsa ylitse, mutta poika ei ollut tunnistanut maisemaa eikä taloaan, jonka nurkilla on ikänsä pyörinýt. Liittyy samaan aiheeseen vaikeudesta lukea karttoja. Mikä on se tekijä joka erottaa näin vahvasti eri kulttuurin ihmiset? Voiko asiassa piillä jotakin muuta kuin kouluopetuksen erot.

Rannassa ”kimppuun hyökkää” usein rastapää poika, joka on veneensä Bob Marleyn näköinen. Ihan hyvä oivallus ja markkinointikikka siinä mielessä että poika erottuu rastoineen muista felukka-”kapteeneista” ja jää mieleen. Kun turisti sitten päättää mennä jonakin iltana katsomaan auringonlaskua Niilillä, on hänen helppo muistaa poika ja veneen nimi. Tämä kaveri on jo rekisteröinyt minut eikä enää vakavissaan tarjoa palveluaan, kunhan käy rupattelemassa.

Poliisi rannoilla tekee näyttäviä pyrähdyksiä isomoottorisilla kumiveneillään, ilman kummempia tarkoituksia, kunhan näyttävät läsnäoloaan. Mitään tarkastuksia en ole nähnyt tehtävän. Huvittava yksityiskohta on että veneissä loistaa oranssit veneilyliivit, mutta lojuvat keulassa eikä virkamiehien yllä. Valvo siinä sitten uskottavasti laillisuutta ja muiden turvallisuutta!

Vossikoiden kengitys tehdään kadulla ilman kummoisiakaan vehkeitä. Heppaparan kaviossa näytti olevan paljon ulos työntyviä nauloja eli kavion ulkopinta oli ihan reikiä täynnä. Olikohan vain tämän yksilön erikoisjuttu vai sepän tyrimistä? Eivät pidä sepät täällä hepan jalkaa omiensa välissä niinkuin kotona olen nähnyt tehtävän. Siitäkö ero työn jäljessä?

Kun kävimme keramiikkakylässä, huvitti ahtaalla kujalla kun risteykseen oli saatu aikaan ruuhka 6 auton voimin. Ovat kuin entisen arvoituksen tekijät. ”Mikä on se kun on kankee, änkee ja tunkee?” Vastaus oli suomalainen jalkapalloilija. Täällä se menisi muodossa änkee ja tunkee, mutta on notkee, sillä jotenkin kummasti täällä liikenne sujuu vaikka kaikki tunkevat autonsa nokan mitä kummallisempiin rakoihin. Aika harvoin silti kuuluu kolinaa. Mahrusin taksin sekä etu- että takapuskuri kyllä on rutussa kun jäi ketjukolarissa keskelle. Kairossa kuulin rusäyksen ja katselin turman selvittelyä. Syyllinen peräänajaja lähti paikalta kovan pulinan ja ulkopuolistenkin selittelyjen jälkeen. Näytti siltä että naisautoilijalle ei jäänyt mitään käteen asiassa, ei siis tehty dokumenttia selvästäkään tapauksesta ja ilmeisesti uhri ei mitään korvausta saa. Pyh, mitäs pysähtyi niin äkkiä, oma syy! Ja vielä nainen, eihän ne osaa!

Pikku retkellä Luxorin ulkopuolelle näkyi taas tyhjiä tienvarsimainospaikkoja. Niitä on joka puolella Kairoa ihan älyttömät määrät. Siinä on toinen talouden indeksimittari. Jos seuraisi mainospaikkojen käyttöastetta, voisi mitata helposti trendiä. On vaan ihan poskettoman hintaisia pystyttää nämä korket teräsrakenteet ja hirveä määrä resursseja on niihin tuhlattuna. Taitaa olla hiukan samaa kuin muissakin asioissa, kun yksi kehittää bisneksen, sitä heti matkitaan ja aina menee överiksi. Aluksi poljetaan hintoja ainoana kilpailukeinona ja sitten homma ei kannata kenellekään. Siitä seuraa aina konkurssi ja uskon että nyt saisi mainospaikkoja edullisesti pääteiden varsilta. Koko Välimeren rannoilta Espanjasta Italian kautta Kreikkaan, Libanoniin ja edelleen tänne etelärannoille. Ulkomainosfirmat ohoi, romurautaa valmiiksi pystytettyna edullisesti, jos vain keksitte asiakkaita.

Kerroinkohan jo että posti sitten kulkee Suomesta tänne noin 10 päivässä. Tulli tosin avaa kuoren, kun sisällä oli siemeniä. Tiedä vaikka olisin saanut hasiksen siemeniä?

Luxorin ero Kairoon on siinä, että täällä mielenosoitukset ovat aina rauhanomisia ja pieniä. Nytkin viime viikolla, kun Kairossa haisi kyynelkaasu, lampsi täällä porukkaa muutamia kymmeniä ja nekin Mursin puolesta. Virkapukuisia ei juuri näkynyt kadulla. Vaikka varustauduttukin oli, sillä näin 4 putka-autoa, eli ankeilla kopeilla varustettuja kuormureita kadulla ”securitaten” edessä. Olipa tuliterä mellakan torjunta-autokin, iso pakettiauto päällystettynä kattavasti vahvoin teräsverkoin. Sitä autoa ei saa pikkukivillä murjotuksi.