Uutuutta pukkaa

Koko ajan monilla tahoilla kehitellään uusia tekniikoita joilla voitaisiin hillitä maapallon lämpenemistä.

Aurinkotekniikassa on nyt otettu käyttöön suolavarastot, joissa lämpö säilyy nestemäisessä suolassa ja sitä voidaan hyödyntää vielä 6 tuntia auringonlaskun jälkeen. Sama tekniikka käy myös tuulivoimaan.

Lähes joka viikko T&T kertoo uusista edistysaskelista aurinkopanelien materiaaleissa ja tehon ennätyksiä rapisee. Nanotekniikka on tuonut esiin uusia mahdollisuuksia. Sama koskee akkuja, joita tarvitaan sähköllä liikkuvissa kuljetusvälineissä.

Toki nämä uudet materiaalit saadaan tosikäyttöön muutaman vuoden viiveellä, mutta sitä kannattaa silti odottaa.

Kiinassa kehitetään ja tuotetaan kaikkea tätä ja sieltä taisi olla viimeisin keksintö, polkupyörän takanapaan kiinnitettävä laite, jolla tavallisesta fillarista tehdään sähköpyörä.

Toivon mukaan ja oletettavasti selvästi edullisemmin kuin nyt meilläkin tarjolla olevilla laiteseteillä. Siken pyörän uusiminen viime kesänä maksoi muistaakseni noin 700€ ja se on paljon. Laite saisi maksaa vain muutaman satasen jotta se todella yleistyisi. Mutta jos niitä tuotetaan suurille markkinoille, voi kohta ostaa netin kautta ilman välikäsien rosvousta ja kimppatilauksella, voisi sähköfillarit todella yleistyä pian.

Oma lukunsa ovat sitten skootterit, joita siis Kiinassa myydään satoja miljoonia noin viidensadan euron hinnalla, mutta rahdit, verot ja tuonnin vaivat nostavat hinnan kolminkertaiseksi, eikä kannata silti maahantuojalle. Minunkin pyöräni maahantuoja joutui lopettamaan kannattamattomana.

Nyt elän toivossa että jo ensi vuonna nämä akkukeksinnöt ja suuret markkinat pudottavat hintoja että saan uudet tehoakut hintaluokassa alle 500€. Uskon että pyörä kestää seisottaa muutaman vuoden menemättä piloille, kun runko kai kestää, kuoret ovat muovia ja itse moottorit ovat osin niklattua terästä.

Sähköautoja ovat tuomassa markkinoille jo monet suuret tehtaat ja hinnat laskevat. Kumma uutinen oli että Toyotan Prius, hybridi jossa on myös bensamoottori, on laskenut suosiossa ja myy heikommin kuin ennen. Öljy-yhtiöt toki yrittävät kampittaa sähköautojen myyntiä, levittävät disinformaatiota ja hämäävät kaikessa, kapuloita rattaisiin vaan.

Latausverkkoa pitäisi laajentaa, mutta kun pikalatausasemalle vielä tulee hintaa yli kymppitonnin, ei niitä joka taloyhtiöön voida hankkia.

Nythän autojen yhden latauksen matkat ovat pidentyneet huomattavasti ja latausajat lyhentyneet. Onneksi fiksuimmat kunnat ovat jo liikkeellä latausasemia rakentamassa.

Tämä kaikki sähköpuhe tähtää tietysti ilmaston muutosta torjumaan. Tilanne on aika karmea, siis muutoksen nopeus ja sen vääjäämätön kiihtyminen. Muutosta ei enää voida hillitä, uskon minä. Hallitus ja valtioiden johto vielä virallisesti uskovat että lämmön nousu voitaisiin pitää alle 2 asteen, mutta se juna meni jo.

Neljän-viiden asteen nousu Suomen alueella on vaan väistämätön tulevaisuus ja sen vaikutuksiin voidaan osittain varautua. Mutta hyöteistuhot, myrskytuhot, tulvat ja inhottavat säät ovat tulossa meillekin. Siis räntää, kaatosadetta ja sumua ja sitten toisaalta kovia helteitä. Eteläisen Suomen säät tulevat muistuttamaan sitä mitä on ollut Hollannissa ja Hampurin korkeudella eli ei mitään kivoja talvisäitä. Siitä olen kuullut monen kertovan ja siksi he asuvat talvet Luxorissa.