Nyt on jo ihan selvää ettei tällä hallituskaudella asioita saada ratkottua. Perustuslakivaliokunta joutui ottamaan lisäaikaa eikä seuraava porras, hallintovaliokunta ole yhtään helpommassa tilanteessa. Olen jo veikannut että koko jättisuuri uudistus jumittuu eikä tule mitään koko hommasta. Valitettavaa.

**  oheisen textin kirjoitin 15.6 eli 3 pv ennen kuin tuli tieto että jo ensi portaassa perustuslakivaliokunnassa homma jumitti pahasti. Kun aikaa esityksen jättämiseen on vain 1.7 asti, tietää se varmaa tuhoa esitykselle ja otetaan vuosien tauko, sillä näin isoa pakettia ei heti oteta uudelleen käsille ennen kuin asiat kypsyvät. Kalliiksi tulee tämä vetkuttelu, rahassa ja mielialoissa. **

Katsokaa SITRAn sivuilta, siellä on hyvä malli sotesta, joka on valmisteltu ilman politiikan painolastia, vain asiantuntemuksen pohjalta. On hämästyttävää ettei eduskunta ja hallitus voi ottaa sitä mallia kehittelyn pohjaksi!

Kuntatuudistusta tarvitaan, mutta sen ongelmahan on se että kahden köyhän liitto luo vaan lisää surkeutta. Ainoa logiikka olisi se, että kun kuntien yhtyessä väkimäärä kasvaa, saadaan päällikkövirkoihin paremmin asiansa osaavia. Olen läheltä päässyt seuraamaan, miten hennolla osaamisella kuntien vastuuvirkoja hoidetaan.

Kunta on organisaatio, jossa hyvin helposti osaavasta työntekijästä tehdään pomo, johon hommaan hänellä ei ole kuitenkaan mitään edellytyksiä. Pienessä organisaatiossa moni ajautuu helposti pätemättömyytensä tasolle. Pienissä kunnissa tätä tapahtuu siksi, että ei ole muitakaan tarjolla ja onhan ”se sentään tuttu johon luotetaan”.

Mutta se surkea laki, joka takaa jokaiselle työpaikan kuntien yhdistyessä 5v ajaksi, tekee hommasta toivottoman. Muutamassa fiksussa organisaatiossa (Tele ja VTT) on homman muuttuessa tehty hyvä ratkaisu – kaikki irtisanotaan ja kukin saa hakea uudesta organisaatiosta paikkoja. Sillä tempulla karsitaan tumpelot pomot ja voidaan nostaa nuoria ylemmäs. Samoin pitäisi menetellä kuntaliitoksissa, jolloin osaavat tulisivat virkoihin. Vähemmän osaavilla olisi kuitenkin hyvät meriitit joilla voisi hakeutua muualle.

Tosin siitä seuraisi usein elintason lasku ja paikkakunnan vaihto, joka on nykysuomessa vaikea rasti.

Kuntalaiselle on aika samantekevää mikä on nimi ja vaakuna. Sanon tämän Vihdin kunnassa syntyneenä ja paljon kunnan eri asioissa puuhanneena. Minullekin on tärkää, että ne palvelut jotka laki kunnille määrää, pelaavat ja on järkevästi järjestetty. Jos terkkari tms muuttaa kauemmaksi, on sitten vaan turvattava autottomille kulku sen luo. Siinä onkin asian heikko kohta, sillä autolla liikkuva päättäjä ei hoksaa miten vaikeaa autottoman elo on.