Liikenteessä tapahtuu suuria ja nopeasti. Autoteollisuus kehittää vauhdilla vähäpäästöisempiä tai päästöttömiä autoja. Toisaalla kehitetään itsestään kulkevia robottiautoja.

 

Japanilaiset autotehtaat suosivat hybridejä, mutta ovat nyt kehittämässä myös vetyautoja. On hieno juttu, että aikaisemmin täysin öljyteollisuuden talutusnuorassa ollut ala alkaa itsenäistyä ja uskaltaa hakea uusia tekniikoita.

 

Google on suurilla summilla ja riskeillä kehittänyt robottiautoaan ja sen testiajoa on takana jo miljoonia maileja. Volvo on jo mukana kokeiluissa 100 testikaaran voimalla. Ruotsin tielakien mukaan autossa pitää kuitenkin aina olla ihminen istumassa ratin takana, vaikka ei ajoon yhtään puuttuisikaan. Veikkaan, että aika pian joudutaan lakeja muuttamaan ja siinä soisi pohjoismaidenkin olevan notkeasti mukana.

 

Oma kuvionsa on tämä Uber. Pojat ovat kehittäneet hienon ratkaisun, jonka erästä halpisversiota itsekin olen pohtinut yhdessä koodareitten kanssa. Silloinen pohdinta perustui puhepostin käyttöön ja automaattiseen puhelunsiirtoon, ja kohderyhmänä olivat sairaalat ja kotiutettavat potilaat ja niiden kuljetusten kimppaaminen. Mutta tämä Uber käyttää GPS:ää ja paikannusmenetelmiä. Ne taas perustuvat hyviin karttasovelluksiin ja satelliittipaikannukseen. Siinäkin maailmassa tapahtuu kehitystä ja kilpailua, sillä gepsiä parempia systeemeitä kehitellään Euroopassa ja Kiinassa.

 

Siihen saumaan pyrkii mukaan myös Nokia, jolla on hanskassaan

ylihintaan ostettu karttaosaaminen, nyt nimellä HERE. Siitä Noksu yrittää saada yhteistyössä autotehtaiden kanssa vahvan valtin markkinoille ja haastaa siinä Googlea. Nyt se ostaa tietojen analyysifirman, joka tukee karttapalveluja. Hyvää kehitystä. Jostakin on tihkunut tieto että kehittelyä tehdään eurooppalaisten huippumerkkien kanssa ja onhan Mersu jo kertonut tavoitteestaan saada markkinoille robottiauto ja vähäpäästöisenä tai sitten ehkä vetymoottorilla. Kun vielä lisätään, että juuri ilmoitti TESLA antavansa kaikki patenttinsa muiden vapaasti käytettäväksi, sillä yhtiö sanoo, että se ei yksin pysty pelastamaan maapalloa ilmaston muutokselta.

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/tesla+antaa+kaikki+patenttinsa+vapaasti+kaytettavaksi+ndash+quotyksin+emme+ehdi+pysayttaa+ilmastonmuutostaquot/a993725

 

Monissa suurkaupungeissa ympäri maapallon ovat taxikuskit pahoittaneet mielensä Uberille ja näyttäneet sen kiukun joukkovoimalla. Se on kuitenkin turhaa, sillä eivät mielenosoitukset voi pysäyttää kehitystä. Yhteen kuuluvat väistämättä juuri robottiautot ja niitä ohjaava järjestelmä, kuten

Uber. Se nyt vaan harjoittelee systeeminsä kanssa, vaikka tähtäin lienee selvästi pidemmällä. Tämä harjoitusvaihe käsittää sellaisen version, missä kuka tahansa voi ruveta taxisuhariksi, ilman tenttejä ja kaupungin tuntemista.
 

Sellaisiin kuskeihin törmää jatkuvasti Egyptissä, missä ”taxina” esiintyy kuka tahansa. Luxorissa ja varsinkin WB:llä se vielä pelittää kohtuu hyvin, mutta isommissa puitteissa ei pelaa turistin kannalta. Aina pitää etukäteen riidellä hinnasta ja pitää huolta että kuski tietää minne mennään. Tutuilla kulmilla ja vain yhtä väliä kulkevalle taxa ja reitti on helppo nakki ja minäkin olen siellä Habussa tuttu naama, jota eivät varsinaisesti viitsi yrittää naruttaa hinnassa.

 

Tämä osaaminen ja kaupungin tuntemus sekä tarkistettu ajotaito ja muu luotettavuus on se tekijä, jota taximiehet pitävät valttinaan ja annan niille arvoa. Kuitenkin olen joutunut taxien törkeän rahastuksen kohteeksi Saksassa ja Ranskassa. Lontoon taxit ovat sentään luotettavia, mutta jo Ruotsissa on taso laskenut sen jälkeen kun on poistettu luparajoitukset. Mutta nämä asiat eivät paina niin paljon kuin muut edut, joita ovat helppo ja nopea kutsunvälitys, lähimmän auton saaminen ja lopulta robottiautojen tuleminen, jolloin ei makseta enää kuskista. Säästyy katutilaa, parkkipaikkoja, kalustoa tarvitaan vähemmän, kolarit loppuvat tai vähenevät olennaisesti.

 

On arvioitu, että ruuhkat katoavat kokonaan, parkkitilaa löytyy aina ja autoilu halpenee kun robotit hoitavat liikenteen. Silloin ei enää autoa kannata pitää ja itse ajaa, koska robotti on parempi kuski. Ruuhka-aikoinakin liikenne mahtuu paremmin kaduille ja moottoriteille, kun robottiautot seurustelevat keskenään ja jono tietää milloin on aika jarruttaa, sillä etummaisen jarrutus on heti kaikkien robottien antureissa. Kovassakin vauhdissa voidaan pitää pieniä etäisyyksiä ja autoja mahtuu näin enemmän. Parkkiruutu voi olla kauempana, sillä auto etsiytyy itse tyhjälle paikalle ja jää odottamaan seuraavaa kutsua.

 

Suurkaupungit ovat alkaneet huomioida autojen päästöjä ja alentaneet vähän päästävien parkkimaksuja. Myös on vahva trendi rakentaa paljon latauspisteitä sähköautoille, Suomessakin. Kimppa-autoilua edistetään järjestämällä kimpan kaaralle ilmainen parkki. Näitä kimppoja syntyy koko ajan lisää kaupunkeihin, mutta maaseudulle idea ei sovi ainakaan semmoisenaan. Toki eri tarkoituksiin sopivia autoja voisi niputtaa kimppojen omistukseen, mutta siihen ei suomalainen autoilija taivu, ainakaan landella.