Lato purkuun, navetta tuleen

Autoin vuokraemäntää siten, että panin tori.fi palstalle ilmoituksen ”lato myytävänä”. Sehän tärppäsi hyvin, sillä seuraavana päivänä soitti ostaja ja tuli heti katsomaan. Kaupat syntyi siinä samalla ja emäntä sai 900 käteen. Ostaja lupasi purkaa ladon heinäkuun aikana, mutta nyt minua on alkanut kalvaa epäilys, että purkajia ei ilmaannukaan.

Sitten vaan uusi tarjous ulos, sillä ladossa on hyvä peltikatto ja vankka hirsirunko, joka ehkä kelpaisi jollekulle. Lattiassakin on vankat lankut, kaikki tervettä tavaraa.

Ostaja kertoi käyttävänsä harmaat laudat baarin sisustamiseen. Kuppila rakentuu Fennian kortteliin Casinon naapuriksi. Sinne voisi joskus mennä ihailemaan tuttuja lautoja. Baari on kuulemma Aussihenkinen ja siellä on kerrotun mukaan hyvin tavallista, että takamailla kuppilat on rakenneltu vanhasta kamasta. Kaljapaikat kun on siellä kovin rentoja.

Heikki muistelee aina nuoruuden matkaa Australiaan, jonka hän seikkaili veljensä kanssa. Pojat ostivat käytetyn auton ja suhailivat manteretta ees-taas laajasti. Yksi juttu oli, että siellä jossakin peräkylässä oli laki, että rafla ei saanut myydä viiniä, siis ilmeisesti ei ollut hankkinut lisenssiä. Mutta oli sallittua ostaa pullo naapurikaupasta ja juoda se ravintolassa. Että sellaista rentoa menoa ausseilla.

Toinen reipas tempaus oli, että soitin VPK:n kavereille ja tarjosin harjoittelukohteeksi pihapiirissä hitaasti lahoavaa navettaa. Se sitten kiinnostikin ja kertoivat, että tarvitaan harjoittelua savusukellukselle. Tämä polttopaikka on aika vaikea ja kriittinen, sillä siinä on 4 m päässä toinen rakennus, puuvaja-autotalli, joka on ennen ollut lato ja konesuoja. Totesin vaan pojille, että eikös teidän ole hyvä harjoitella naapuritalon varjeluakin. Myöntelivät palomiehet, että todellisuudessakin joudutaan usein suojaamaan naapurirakennuksia. Olen joskus nähnyt jossakin kalustoesittelyssä sellaisen suuttimen, jolla saadaan aikaan vesiseinä. Sillä voi sopivasti ruiskuttaa talojen väliin seinän joka estää liekkien läpimenon. VPK:n päällikkö sitten kävi kuvaamassa paikkoja ja suunnittelemassa hommaa. Hän joutuu tekemään esityksen ja suunnitelman poltosta ja saamaan siihen isompien pomojen luvan. Kertoi myös, että on pakko odottaa sopivaa säätä ja ruohon kasvua ja lehdet puihin. Silti hommaan jää riskiä, jonka hän pyysi huomioimaan. Saas nyt nähdä miten homma etenee?

Mopoharmit

Skootteri on tuottanut taas harmia. Ensin oli kumma juttu, että etupyörä oli mennyt tyhjäksi koneen seistessä pihassa. Korjausta luvannut Jarmo olikin ihmeessä, kun selvisi että kumin vaihdon vuoksi oli pakko purkaa koko etuhaarukka, koska siinä pyörän navassa on myös sähkömoottori piuhoineen. Jape sitten kävi ostamassa kumin paikan, irrotti renkaan ja paikkasi sen. Lopuksi sitten kasaus taas toisinpäin. Olin tyytyväinen ja lähdin mopoilemaan Otalammelta Nummelaan. Mutta hymy hyytyi jo puolimatkassa, kun tajusin että veto loppuu. Ajoin siksi sellaista reittiä, jonka varrella on taloja. Pikkupojat pilkkasivat vanhaa ukkoa, jonka mopo kulki kovin vaisusti. Akkua virkistääkseni pidin aina 500m jälkeen pikku tauon, sillä kokemus on opettanut, että akku toipuu pikku levosta. Mutta ei ne tauot auttaneet tarpeeksi, vaan jouduin sitten nöyrtymään ja pyytämään apua eräästä ok-talosta. Sattui olemaan rva kotona ja sain moponi lataukseen. Se ei yleensä ole ongelma eikä kustannuskaan, kun 8 tunnin lataus maksaa tuollaiset 13 senttiä.

Seuraavana päivänä sitten hain menopelini pois ja ajoin sen Nummelaan. Menin bensikselle panemaan lisää ilmaa etukumiin, joka tuntui hiukan löydältä. Oliskohan paikka hiukan vuotanut? Ylläri oli sitten hassu, sillä en löytänyt venttiiliä ollenkaan. Vain reikä löytyi, mutta jotenkin se sisäkumi oli liukunut pois paikaltaan. Meni siis taas uusiksi koko homma ja on aika mutkikas juttu korjata. Mutta pahempi ongelma on sittenkin tuo akkujen kehnous. Soittelin muutamia puheluita ja siinä paljastui karmea totuus. Paremmat, tehokkaammat litium-akut maksavat tonnin! On kova hinta kun itse mopo maksoi 1500. Toinen mahdollisuus olisi saada yhdeltä asiaa osaavalta käytetty akku ja vaihtaa mun mopon paketista se huonoin. Oli asiantuntijan arvaus että voipi olla vaan yksi akku sarjasta huono. Se voisi olla totta, sillä toista viikkoa sitten mopo kulki kevyesti tämän 16km matkan. Sitten pyörä sai sadetta niskaansa ja siinä sateessa kastui myös pikku muuntaja, joka meni vaihtoon. Kun se muuntaja on kotelossa, joka oli puolillaan vettä, on paljon mahdollista että yksi akuista, joka on sijoitettu alimmaksi, on imenyt myös vettä. Ostin sen sateen opettamana LIDListä sateensuojan mopolle, 12€. Mutta liian myöhään perskules!