Rantabulevardin varrella on suosittu kahvila jolla on leuhka nimi METROPOLITAN. Istuin 11 maissa rannan puolelle. Olin ainoa asiaks silloin. Myöhemmin tuli yksi pariskunta ja lapsiperhe. Aamiaismunakas ja tee maksoi 28 LE.

Katselin feluka-veneitä. Malli lienee 5000-6000 v. vanha, sillä se periytyy faaraoiden ajoilta. Nyt niiden purjehdusta tyrkytetään turisteille. Purjehduksesta ei kannata unelmoida siihen tapaan kuin se meillä ajatellaan. Täällä vallitsee lähes aina pohjoistuuli jonka avulla veneet pääsevät vastavirtaan myötatuulessa. Alaspäin tullaan yleensä lähes virran voimin, mutta purje antaa sen verran lisävauhtia että ohjattavuus säilyy.

Katselimme viime reissulla kun pojat kipusivat mastoon ketterästi jotakin asentamaan. Veneessä on siis yksi masto ja siinä yksi raakapuu noin 70 asteen kulmassa.

Näilläkin veneillä on komeita nimiä Periaatteena on ollut nimetä vene jollakin länsimaisille tutulla nimellä, jotta sitä olisi helpompi markkinoida. Markkinoinnin hoitavat rannalla aktiiviset myyntitykit, jotka takertuvat turistiin todella aktiivisesti, jopa agressiivisesti. Eräs ontuva pikkumies on ollut tuttu näky jo vuosia. Kutsuu itseään kapteeni Simbadiksi ja veneen nimi on sama. Todellisuudessa nämä myyjät eivät itse purjehdi ollenkaan, vaan turisti ohjataan veneeseen jota kipparoivat ihan muut miehet.

Veneiden nimienkeksijöillä on ollut hauska duuni. Ehkä ovat jotkut fiksut kulttuurintuntijat keksineet siitäkin bisneksen joskus. Sillä eihän kansamiehellä, purren omistajalla voi olla sellaista länsikulttuurin tuntemusta, että keksisi näitä ikoneita. Kirjasin nimiä: Blue Sky, Cinderella, Micky Mouse, Qween Mary, Titanis, Lootus, Mary Louise, Franciscus, King Kong, Sue Ellen jne

Myöhemmin juttelin yhden myyntimiehen kanssa, jokan kertoi että bisnes menee kurjasti. Kyllä täältä Pohjois-Afrikasta tulee kova muuttopaine Eurooppaan.

Toinen hyvin tyypillinen laite ovat risteilylaivat. Jotkin niistä kulkevat vielä siipirattailla. On sen verran vanha keksintö sekin. Nykyisin useimmat polttavat epäpuhtaasti öljyä, peräpää ihan mustana öljysavuista. Laivoja makaa kaijassa jatkuvasti kymmeniä. Ne sidotaan rantalaituriin jopa 7 rinnan.

Katselin kun välistä yksi lähti kai keikalle ja muut joutuivat päästämään sen välistään pois. Operaatio sujui siten, että 4 kiulua siirtyi keskivirtaan (Niili on noin 200-250 m leveä Luxorissa).

Kun se yksi oli mennyt, muut kasattiin taas samaan nippuun. Epäilen että ne makaavat siinä viikkokaupalla virattomina. Luin jostain että niitä olisi ollut parhaimmillaan yli 400 kp. Nyt ristelyjä tehdään ehkä sadalla tai kymmenillä.

Risteily Niilillä tehdään nykyään vain välillä Luxor-Assuan. Välille sattuu 2 hienoa temppelin rauniota, Edfu ja Kom Ombo. Assuanissa on toki paljon nähtävää, jos muinaisten faaraoiden saavutukset kiinnostavat. Mutta kun ne on kerran nähnyt, ei useimmilla turisteilla ole himoa nähdä niitä uudelleen. Siispä pitää houkutella aina uusia matkalaisia. Nykytilanteessa se on "haastavaa".

Luxorista n. 70 km alavirtaan eli pohjoiseen sijaitsee Denderan temppeli, joka rakennettiin muinoin Hathor jumalattarelle. Tätillä esitetään patsaissa lehmän korvat, mutta hän oli silti hedelmällisyyden jumalatar. Houkutteleva seksin kohde?