luxor raksa 2

Valupäivä

Heräsin varasan ääniin. Valupäivä lie koittanut. Laitteita ja telineitä asennetaan. Klo on 8.

Betoni sekoitetaan konemyllyssä, joka on myös vinssinosturi. Sitä hoitaa 4 miehen ryhmä. Pari miestä kantaa viereisistä kasoista soraa ja hiekkaa, sekaan aina (1) säkki sementtiä, (3) kolme astiaa vettä. Vasiastia on kätevä. Muovikanisterista on leikattu sivu pois ja tehty kahva, josta on kätevää heilutella. Lienee 10 litraa. Konemies hoitaa vinssin ja veden, toinen apuri hienon hiekan (4) ja sementin, toinen karkean (8) aineen, joka on kananmunan koosta alaspäin, pyöreää luonnonkiveä. Meillä näissä hommissa käytetään murskattua sepeliä, täällä vuosimiljoonien ja veden hiomaa pikkukiveä. Saattaa olla laatueroa betonissa ja meikäläinen rakennustarkastus olla laadusta eri mieltä. Rakennuksia on sortunut myös Egyptissä, ilmeisesti huonon betonin vuoksi. Korruptio on taustalla, kun materiaaleissa fuskataan.

Joustava vasu täytetään leveällä kuokalla, joka onkin kätevä ja nopea tässä hommassa. Miksiköhän meillä on kätevä kuokka kokonaan unohdettu työkalu? Esim Espanjassa sitä käytettiin yleisesti. Maan laatu kai vaikuttaa, leveä kuokka sopii hyvin irtonaiseen ainekseen, ei saveen.

Vinssi vie kerralla myllysatsin (1/3 m3) ylös, jossa se kaadetaan lavalle. Siitä sen nousee lapiolla teräsvadille, joka miesvoimin kannetaan valumuotille. Alapäässä, myllyllä, vasu on joustavaa ainetta, yläpäässä valussa jäykkää. Lapiomies nostaa vatiin kolme isoa satsia. Lapio on isompi kuin meillä tavataan ja kaikkialta tuttua mallia, pitkävartinen, ilman päätykahvaa. Ensimmäinen lapiollinen paiskataan vatiin, kun se on kantomiehen sylissä, hän nostaa sen olkapäälle ja saa siihen 2 lapiollista lisää. Sitten kantomies saappaat jalassa kipuaa tikkaita ylös kolmimetrisen valumuotin yläpäähän ja kaataa satsin muottiin. Välillä joku heistä muistaessaan ravistelee betonirautoja, joita on aina pilarissa 12 kpl 12-14 mm paksuutta. Yksi siellä kattotasolla on nokkamies ja toinen on kirvesmiesporukan nuorukainen, joka vahvistaa muotteja, koputtelee niitä vasaralla. Kantomiehiä on vain 4. Ovat tosi karskeja heppuja, kun koko tonnien valu kannetaan muotteihin. Ei ole kevyt homma lapiomiehelläkään, nostaa päivässä hillittömän määrän tavaraa olkapään korkeudelle. Eivät ole mitään atleetteja näöltään kaverit. Lapiomiehellä mekko ja turbaani, muilla on pakko olla housut jalassa tikapuiden takia. "Marimekon" t-paidoissa painetaan hommia, haalareita ei tunneta.

Nyt massakone pantiin hitaammalle ja kova melu vaimeni, tuli kai ruokatauko klo 12. Valuahan ei voi keskeyttää, mutta se voitaisiin tehdä vaikka pilari kerrallaan. Täällä on tyylinä hoitaa koko kerros yhdellä kertaa, miehiä aina lisäten tarpeen mukaan. Oliskohan urakkatyö keksitty jo faaraoiden aikaan?

Koko hommaa seuraa tarkkana Ismail, siis "rakennusmestari", johon tutustuin toissapäivänä, moikkailtiin äsken. Valuporukalla lienee yksi förmanni. Kadunvarren toisella työmaalla laskin 15 miestä, kun tekivät pohjan kantavia palkkeja. Sillä porukalla oli kova huuto koko ajan, tämä on tehokaampi, sillä ei tarvita mitään ohjeita, kaikki osaa hommansa. Lämpöä on 28, meillä tulisi varmaan seisokki tai lakko?

Erehdyin, ei mitään varsinaista taukoa, homma pyörii edelleen. Vesipulloja kaverit täyttelivät välillä. Ilmeisesti työtehtäviä vaihdellaan välillä porukan sisällä. Valun koko on 18 pilaria 30x60x300 cm ja rappuset. Kuutioita sain arvioiduksi noin 10-11 eli jos betoniseos painaa 3 x veden verran (kuka tietää?), paiskaavat pojat menemään tollaiset 30-40 tonnia kamaa käsipelillä päivässä. Oman autotallin kevytharkkojen muurauslaastin sekoituksessa, jossa olin betonimyllyn hoitajana 20 v sitten, lauhduin muutamassa päivässä kilokaupalla. Kiitos Timo vieläkin! Me tehtiin silloin hommia joulukuussa ja räntäsateessa. Ei vaivannut helle, ei! Betonivalu sitten tallin katoksi hoidettiin valmisbetonilla, jonka auto toi ja "puhalsi" putkella muottiin. Muotti tehtiin teräsputkien varaan ja Vihdissä toimivan Doka-firman vanerilevyjen avulla. Ukkoja valussa tarvittiin kai 4. Ja betonia tärytettiin välillä fibralla huolella.

Jani antoi taustatukea laskemiseen textariteitse. Pilarin tilavuus on reilu puoli kuutiota, rappuun arvioin 1,5 kuutiota. Siis koko juttu oli reilu 10 m3. 10 miestä, aikaa kului 5 tuntia. Reippaita poikia, saavat rakennusmiehet Suomessa hävetä näiden rinnalla. Ero miesten kesken tulee sitten siitä, että näitä hommia ei kukaan kestä 40 vuotta. Mikähän on Suomessa raksaduunarin eläkeikä. Täällä kai kuolevat saviset saappaat jalassa ennen eläkeikää.

Nyt klo on 13.20 ja koko urakka hoidettu. Otin kuvan kun auton perään pantiin betonimylly-vinssi. Urakkaan kuului myös teline, jolla kama vinssattiin ylös. Sekin purettiin hetkessä. Teline tuettiin talon alakerran tiiliseinään jätettyihin aukkoihin. Potutti, kun kirjoittelin ruokahuoneessa, kävin välillä kuvaamassa katolta, ja olin juuri menossa työmaalle kuvaamaan lähikuvia, kun kameran kortti tuli täyteen. Aurinko kun estää kuvaamisen keskipäivällä. Eipä silti, arvioin koko ajoituksen väärin, homma alkoi olla paketissa, kun minä vasta aioin mennä kuvaamaan työtä. Ovat todella nopeita nämä raksamiehet täällä. Väitän, että Suomessa koko homma olisi kestänyt pitempään, vaikka betoni olisi tuotu autolla valmiina. Voi ehkä olla laadussa vähän eroa suomalaisen hyväksi. Ja palkoissa on taatusti, ehkä saavat meillä vielä kohtuutonta etua ammattiosaamiseen verraten. Liekö palkkaero noin 30 x? Elinkustannuseroa suurempi se ainakin on.

Selvitän asiaa, kun tapaan May:n, joka näkyi kadulla maksavan urakan käteisellä mekkoasuiselle förmanille.

Sääli, että muutan pois tästä kämpästä edullisempaan, joka sijaitsee parin kilsan päässä. Mutta aion pistäytyä vielä katsomassa viimeistelyä, rappausta, maalausta, sähkötöitä jne. Homma kiinnostaa siksikin, että itselläni on menossa rakennusprojekti. Vihdin Ekokylään tehdään mallitalo, pasiivienergiatasoon pyrkien. kts www.vihdinekokyla.fi