Poimin viime päivien uutisia autoilun maailmasta ja tulevaisuuden näkymistä.

Teslan kerrotaan yhdistävän voimansa AT&T:n kanssa autointernetin luomiseksi. Yhtiö aikooo tuoda paljon nykyistä verkottuneemman auton tulevaisuuden liikenteeseen.

Joku hurja on kehittänyt uudenlaisen kypärän, jonka silmikkoon saa infoa. Vähän ristiriitainen idea, sillä sen käyttö saattaa myös haitata ajokin hallintaa. Suomessa se (?) ensin kielletään, sitten sallitaan ja lopuksi tehdään pakolliseksi, kuten kävi aikanaan lisäjarruvalojen kanssa.

http://www.tekniikkatalous.fi/ict/motoristi+skullykypara+paassa+naet+yhta+aikaa+eteen+ja+taakse++video/a942857?s=u&wtm=tt-30102013

 

Mersu on tehnyt oman versionsa joka toimii silmälaseissa. Kohta kai sitten mersu on maailman suurin silmälasikauppias, kuten takavuosina Nokiasta tuli suurin kamerakauppias. Tuo normaali näkykyvyn tehostaminen jää silloin ihan sivurooliin ja tulee kaupanpäälle?

 

Auto parkkiin, ja matka jatkuu kävellen, mutta mihin? Autonavigaattorin antamat ohjeet voivat kohta jatkua autosta poistumisen jälkeen kuljettajan silmälaseissa. Mercedes-Benz on kehittänyt navigointijärjestelmää, jonka tiedot yhdistyvät saumattomasti puheohjattaviin Google Glass -älylaseihin. 

Mercedeksen tavoite on, että tulevaisuudessa kuljettaja pääsisi autossa käsiksi kaikkeen tietoon, joka on säilöttynä hänen älypuhelimelleen, tietokoneelleen tai muihin digitaalisiin laitteisiin.

 

Tähän saumaan kai nyt tähtää myös kevennetty NOKIA, sillä kun on vahvaa osaamista kartoista ja paikannuksesta, jota tarvitaan jotta paikkaan voidaan liittää paikallista kaupallista tarjontaa tai sitten vaikka kaupungin matkailuinfoa.

 

Samaan tähtää se komitea jota Jorma O veti ja joka kehitteli tämän paikannukseen nojaavan verotuksen. Ollila tietää mihin suuntaan autoilu kehittyy ja haluaa olla siinä mukana. Hänen kannaltaan olisi hyvä jos Suomi valtiona aloittaisi uuden tyylin, kuten aikanaan pohjoismaat tehdessään NMT-standardin, loivat maailmanmarkkinat Ericksonin ja Noksun puhelimille, josta ne saivat kovan buustin ja markkinatuen.

 

Onhan ihan selvää että liikenne tulee mullistumaan ja aika vauhdilla. Valmiina on jo googlen palikat automaattisesti liikkuvasta ja turvallisesta autosta. Sähköautot tukevat kehitystä ja uusi ajattelu valtaa alaa, nimittäin se, että enää ei kannata omistaa autoa, vaan osallistua johonkin omistuskimppaan ja tilata omille matkoille automaattinen ajokki. Tämä tekisi turhaksi sitten taxikuskitkin. (Panda-poikani, mieti ajoissa alan vaihtoa!)

 

Nyt on Vihtiinkin tullut uusi firma, jonka mainos omasta toiminnastaan ei ollut kovin selkeä, sillä minä en kertalukemisella saanut ideaa haltuun. Pojat tuovat maahan käytettyjä huippuautoja Saksasta, vuokraavat ja myyvät niitä, tarjoavat kaikenlaisia palveluja siihen ketjuunsa. Ideaan sisältyi jonkinlainen sijoituskuvio, jossa asiakas latoo tiskiin vaikka 10K€ ja pääsee firman kanssa kimppaan. Tällä sijoituksella hän saa auton käyttöönsä ja sitten kun tulee vaihdon aika, se myydään ja jotenkin tämä ostajakin hyötyy siitä edelleen myynnistä. Liian vaikeaa minulle.

 

Lopputulema on että liikenne on hyvin nopeasti muuttumassa ja siinä kuviossa auton omistaminen ei ole järkevää. Kun samaa kalustoa voidaan pyörittää automaattisesti kulkevana, öin ja päivin, se tehostaa kaluston käyttöä huimasti. Jokaisella on mahdollista käyttää näitä automaattiautoja kuin taxia eikä tarvitse murehtia omasta ajokunnosta tai auton kunnosta.

 

Ainakin Hesan Stara, joka huolehtii katujen aurauksesta, olisi innoissaan, sillä kaduille ei enää parkkeerattaisi omia ajokkeja, vaan niille voisi järjestää sivummalle autotarhoja. Olisi se autuasta myös kadulla kulkijalle, sillä liikenne tehostuisi ja älyttyisi huimasti. Sähvöpelit vain kulkisivat poimien porukkaa kyytiin ja jatkaisivat seuraavan tilaajan luo, kun eka asiakas olisi perillä. Turhat ajelut jäisi kokonaan pois kun älykäs ohjaus optimoisi liikenteen. Hurraa, hip hei!

 

Älykäs liikenne. Älykkäät autot. Liikenteen satelliittivalvonta. Ihminen varustetaan älylaseilla, johon tungetaan kaupallista tai virallista viestintää jatkuvana virtana. Jos ei itse tarvitse hallita autoa, se saattaa hyvinkin pelata ja jopa houkutella. Mutta välillä se infotulva pitää saada poikki. No riisuu vaan älylasit päästään ja lepää kun automaatti ajelee liikenteen seassa. Ollilan visio?