Kentälle tullessa asiakas joutuu maksamaan auton parkkimaksun 5, joka tuntuu oudolta sillä taksihan ei tarvii jäädä parkkiin. Auto jäi kauas hallista, mutta kuski sentään haki kärryn jota työntelin 250m ennen hallinovea. Joku halusi vetää läpi turvatarkatuksen 10L vesipussin ja sai. Siis vesi ei enää ole lentoturvallisuudelle riski, vaikka unohtuneet kynsisakset ovat.

Alex lentokenttä on vaatimaton, 2 tiskiä kotimaata varten, 2 ulkomaislle lennoille. Kun ei ollut opasteita, menin ensin Riadin lennolle pyrkimään. Sitten ohjasivat kotimaan tiskille, jossa oli aika vähän porukkaa. Useilla oli matkatavarana kaikenlaista pakettia ja pussukkaa. Pieni odotustila, ei mitään infotaulua, ei kioskia, vessa sentään. Mutta kiinnostavaa oli, että takaosassa oli rukousmatto, jonka lähelle vahingossa asetuin. Matto rullattiin auki ja mun reppukin piti siirtää että saatiin auki. Siinä sitten ensin rukoili pariskunta rinnakkain, muksut olivat penkeillä. Heti perään tuli 5 miestä, yksi asettui eteen yksin, toiset riviin hänen taakseen. Sittemmin pomomieheksi tulkitsemani pukumies veti rukouksen ja pulisi runot, toiset peesasivat. Kai se menee näin myös uskonnossa, että pomot nousee esiin ja ottaa paikkansa. Rukouksen jälkeen pomo joi teetä, mistä lienee saanut? Erikseen ehti rukoilla pari aika nuorta pukumiestä, toisella matkatavarana vain läppäri, toisella läppärisalkku. Hiukan huolestuin kun koneen kapteeni kävi kykkimään rukousta, tuntui hiukan pahalta että lento annetaan Allahin käsiin eikä siis kapteeni itse vastaakkaan lennosta! Meillä kyllä kapu päättää minne mennään ja kuka käskee. Aulassa kaikki puhuivat luuriin, turvaportti pirisi koko ajan eikä kukaan tehnyt minkäänlaista turvatarkastusta. Hälinä oli kova mutta silti eräät rukoili, klo oli vähän yli 17.

Lennon alku oli vinkeä, kun kone rullasi kiitoradalla ja teki U-käännöksen, samoin kuin tulomatkalla. Ei liene ihan sääntökirjan mukaista vai mitä sanoo Hema?

Cairon kenttä on valtava. Lentokone toimii bussina sillä rullaus on todella pitkä. Lähtiessä taas ajettiin bussilla koneiden sivuparkkipaikalle, jossa näin paikkamerkin 326, eli aika monta konetta mahtuu kentälle, jos vaikka numerointi alkaisikin sadasta. Lentoemot ovat kovin kyllästyneen näköisiä näyttäessään taas tuhannetta kertaa turvaohjeet ja varauloskäyntien sijaintia.

Luxorin kentällä taas tavanomaista tinkimistä taxin komissiomiehen kanssa, joka pyysi aluksi 70. Odotin rauhallisena sillä tiesin hinnan tippuvan. Tarjosin 50 ja kartellin hinta putosi 60, kunnes tuli taas nälkäinen kuski joka otti halvemman keikan mitä kartelli pyysi. Iso riitahan siinä oli sillä komissiomies, se joka osaa englantia ja vaan jakaa keikkoja, oli kovasti vastaan että kartellia murretaan. Virallinen ohje lentoaseman seinällä sanoo että taksi kentältä kaupunkiin maksaa 40LE. Sillä ei kyllä iltamyöhällä pääse vaikka kuinka selittäsi ja tinkisi. Jouduin sitten maksamaan 50.