luxor 123.2010 Asemuseo
Armeijamuseo sijaitsee Citadel-linnoituksessa. Se lie uudistettu kokonaan 1992-94 tai niin voisi olettaa erinäisistä kuvista. Useissa suurissa, hyvin tehdyissä maalauksissa on päiväys 1992-94, vain yhdessä näin 2000. Korealaiset ovat saaneet kovan opin ISÄ KIMILTÄ, sillä siellä jos missään osataan tämä propagandamaalaamisen taito. Taisivat myös olla sieltä kotoisin kymmenet, lähes sata rintapatsasta kenraaleista ja sotapäälliköistä. Koputtelin niitä, mutta en saanut selvää tekotavasta. Suurimmat olivat onttoja, pienemmät ehkä eivät. Jotakin kipsin oloista ja maalattu värillä, joka antaa pronssin vaikutelman. Eräässä salissa oli kai 40 parrakasta pashaa rivissä, yläpuolella jokaisesta kasvokuva ja hyvin yhteen sovitettuna, tunnistettavin piirtein. Todella taitavaa työtä.
Museon ulkopuolella oli rivi patsaita parrakkaista ukoista, vuosiluvut pomoista alkoivat 1169.
Museon lähtöaula on komea ja sen pääkuva, iso maalaus esitti Mubarakia suuren paraatin keulassa riemuitsevan väkijoukon keskellä, niin sitä pitää! Salissa oli myös jättiläismäinen veistos-sommitelma modernista armeijan tykkiryhmästä taistelussa ja toisella puolella vanhan kaartin ratsuväkeä antamassa perspektiiviä sodankäynnin osaamiselle. Vuosisatoja olemme taistelleet pahaa vastaan, lie sanoma! Mitähän se paha on?
Saleja ja käytäviä on paljon, alkaen vanhoista tappovälineistä ja päättyen kaikkein modernimpaan sotavälineistöön. Ja aina sopivassa rytmissä uhoa ja probakandaa. Ovat osaavia tässä nämä P-Korealaiset. Pienoismalleja hyökkäystorneista, katapulteista ja nuolitykeistä, siis kalustosta jota on tarvittu noin 1000 luvulla. Sen jatkona loputtomasti miekkoja, tikareita, jousia, nuolia, kilpiä, keihäitä, kirveitä, nuijia, kypäriä ja kaikenlaisia tussareita.
Eri halleissa käsiteltiin mm molemmat maailmansodat, kuvin ja pitkin tekstein. Ekasta ei ollut kuvia, toisesta jo löytyi. Tappeluiden tauottua rakennettiin UN ja siihen pääsi Egypti mukaan heti, koska oli tapellut saksaa vastaan. Egyptihän on ollut hyvin edustettuna YK:ssa, pääsihteeri Butros-Butros Khali ja atomeja vahtimassa tämä El Baradei. Yksi heppu meinasi livahtaa Unescon pomoksi, mutta havaittiin viime hetkellä jonkinsortin rasistiksi, kun halusi polttaa kaikki juutalaisten kirjat, pirulainen.
Iso sali oli varattu 1952 vallankumoukselle, jossa Nasserin porukka pani vanhan vallan polvilleen ja perusti tämän, nyt vallassa olevan systeemin. Kaappausta selostetaan tarkasti, jopa kapinaporukan salaiset, keskinäiset sopimukset on saatu alkuperäisinä vitriiniin. Kaappaussuunnitelma, jumankavita. Siellä on lueteltu ne joukko-osastot jotka lähtivät kaappaukseen mukaan ja saavat nyt gloriaa, hurraa - vai mitä nämä arabit huutaa tämmöisessä tilanteessa? Salissa on hiton iso maalaus tapahtumasta, jossa vanha valta pannaan säilöön ja uudet pomot poseeraavat. Lienee ihan keksitty kuva, ei voinut olla todellinen tapaus.
Sitten seuraa Suezin kriisi 1956, Englantilaisten pommitus Port Saidiin, seuraukset, protestit, mielenosoitukset maailmalla, YK joukkojen saapuminen. Missään ei näkynyt Siilasvuon naamaa, vaikka kuvia olikin reilusti.
Seuraava sali olikin yllättäen omistettu Assuanin padolle, jota nimitetään suureksi padoksi täällä. Sen alkupaukku ammuttiin 9.1.60 ja homma valmistui 15.5.64. Nopeata toimintaa, joka kuitenkin pakotti Unescon nopeisiin toimiin joilla pelastettiin Abu Simbel ja Philaen temppeli ja paljon muuta Nasserjärven alta.
Multa jo unohtunut juttu on Jemenin kumous, jota Egypti on sankarillisesti tukenut 1962-67. Ei liene ollut Suomessa suuri puheenaihe, koska en muista koko jutusta mitään. Sitten on kokonainen huone tapaukselle RAS EL ESH 1995. Minulle täysin pimennossa oleva taistelu, josta on tehty todella vaikuttava diorama, kaareva maalaus, joka jatkuu etualalla pienoismallina. Samoja on meillä Eläinmuseossa. Se lienee näitä toistuvia taisteluja Israelin kanssa?
Seuraava sali oli omistettu "sodan ja rauhan sankarille ANWAR EL SADATILLE". Jostakin syystä, jonka vain Mubarak tietää, ei salissa ollut yhtään kuvaa mistään Sadatin tekemisistä. Kuvia sentään on paljon olemassa.
Taas saatiin sankaritaistelu, iso maalaus "toisen maailmansodan jälkeen kaikkien aikojen suurimmasta ilmataistelusta" jossa olivat Mig 21 ja Phanton vastakkain. Siis taas Israel-Egypti ottelu, vuosilukua en hoksannut. Gronologian mukaan kuitenkin -90 luvulla? En muista, alanko tulla vanhaksi? Kuka muistaa, kommentoikoon.
Taas iso sali, hienoja demoja, pääasia oli rauhansopimus Israelin kanssa. Kuvassa Sadat ja Begin allekirjoittavat sopimusta Carterin kanssa. Marttyyrien halliin päättyy sisätila, mutta pihalla jatkuu tappokoneiden esittely. Iso alue täynnä tykkejä, panssarivaunuja, lentokoneita. Taustana jättipanoraama-reliefi, jossa Mubarakin naama vasemmalla pistää ainakin länsimaiseen katsojaan ensiksi, muslimikatsojalle jää mieleen viimeiseksi. Niin se on suunniteltu! Vain se kuuluisa suomalainen lahjustykki puuttuu!? Kiinnosta pieni yksityiskohta oli, että Egyptin ja Suomen ilmavoimilla on sama symboli, vain värit erilaiset, siis kolmen ympyrän tikkataulu, meillä sini-valko-musta, täällä Puna-valko-musta. Että silleen, me rauhaa rakastavat YK:n jäsenet.
Uuteen Vuodatukseen siirtymisen vuoksi kommentointi on tilapäisesti suljettu tässä artikkelissa.
Kommentointi avautuu hyvin pian eli heti kun Vuodatuksen kommenttimoottori on jyrskäyttänyt kommentit lävitse myös tämän artikkelin kohdalla.