Shell-Ogonit-Nigerian ympäristö

Stream ohjelma keskusteli Nigerian öljyntuotannon ongelmista, jotka ovat Shellin ja Chevronin aiheuttamat. Historia todistaa, että öljy-yhtiöt ovat vahvempia kuin valtio. Yhtiöt ovat harjoittaneet raakaa politiikkaa ja viis veisanneet luonnon suojelusta. Se taas on ajanut ahtaalle suiston kalastuksella elävän Ogoni-kansan.

Muistan hyvin kamppailun 1994-5 jolloin sen johtaja Ken Saro Wiwa pidätettiin ja lopuksi teloitettiin. Se oli poliittinen murha, jonka hallitus teki näytösoikeuden avulla ja jonka takana lopuksi oli likainen öljyraha. Olisikohan tämä likainen jakso Shellin historiassa, joka siellä päättyi vetäytymiseen, ollut yksi syy siihen, että Shell haki puhtaan valkoisen ja tahrattoman miehen hallituksensa johtoon. Milloinkas se Ollila nimitettiin? Taisi olla reilusti myöhemmin, mutta kyllä tämä roisi sekoilu ja yhden alueen ja kansan tuhoaminen raskaasti rokottaa firman mainetta vieläkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nigerian_energiapolitiikka

Nyt ohjelma SREAM, jota taas kehun, otti kantaa nykytilanteeseen usean keskustelijan voimin ja skypen kautta. Oli studiossa jenkeissä ympäristöasiantuntija, kirjoittaja ja aktivisti Ben Ikari, kravattikaulainen hallituksen nuoremman polven puhemies sieltä rannikolta ja asiantuntija kai Lontoosta. Tällaista konseptia nyt yritetään Suomen tv:ssä toteuttaa, mutta on vaikeaa. Se vaatisi kovan luokan teknistä osaamista ja rohkeutta aiheissa. Jos otettaisiin aiheeksi vaikka vaikka Vuotoksen allas, mistä löytyisi osanottajat keskusteluun. Ehkä lääkäri ??? Helena Tiihonen osaisi skypettää, mutta muita asiaan perehtyneitä sieltä pohjoisesta olisi vaikea löytää. Puolesta tai vastaan. Sama tilanne jos aihe olisi Talvivaaran uraani ja ympäristön saastuminen. Aihe on ajankohtainen, mutta mistä osaajia ohjelmaan?

Tämä taloudellisesti riippumaton AJ, jota emiirin omistamat yhtiöt rahoittavat mainostuloillaan, uskaltaa käydä kenen kimppuun tahansa, mitä harva muu voi tehdä. Kanavan ainoat mainostajat ovat olleet Qatarilaisia ja Turkin lentoyhtiö. Konsepti toimii hyvin, sillä kanava on niin katsottu, että siellä on järkevää mainostaa oman pikku maan lentoyhtiötä, pankkia, energiantoimittajaa, alumiinin tuottajaa ja paria monialayhtiötä. Toiminta nostaa maan profiilia ja vahvistaa kansainvälistä asemaa. Kuka oli kuullutkaan maan pääkaupungin nimeä ennen kuin se haali itselleen WTO pitkäkestoisen Dohan kierroksen itselleen. Minäkin joskus etsin sen kartalta vain sen takia, etten ollut ennen kuullut koko paikasta. Samaa sarjaa jatkaa tulevat MM kisat fudiksessa 2020 ja parhaillaan pyörivät golf-, tennis- ja fillarikisat, joissa on niin kovat palkintorahat, että huiput saadaan aina paikalle. Viisaasti kyllä emiiri on antanut F1 kisat naapuri-Dubaille, joka panee hirveästi rahaa rataan ja kerää kisojen badwillin. Qatar ei ole myöskään lähtenyt älyttömään kilpailuun pilvenpiirtäjien korkeuksista. Fiksu heppu joka saattaa pysyä vallassa kun muut sheikit sortuvat.

Omaan vanhaan ammattiini liittyy tarkkailu tv-mainosten hienouksista. Havaitsen, että kaikki AJ:n mainokset puhuu miesääni, joka lienee tässä kohtaa osa uskottavuutta. Raha puhuu ja kohderyhmässä on miljoonia muslimeja. Naisääni ei olisi ”luotettava”. Luultavasti siellä Dohassa puuhaa aika pieni länsimaissa oppinsa hankkinut joukko osaajia? Jopa sama nätti nainen esittää paria roolia mainoksissa. Ohjauksen kädenjälki näkyy ja käsikirjoittajilla on ollut vaikeuksia. Markkinoinnissa ei enää kymmeniin vuosiin ole lännessä edes tarvinnut pohtia monialayhtiön strategioita ja myyntiväitteitä, kun niitä mammutteja ei enää muualla ole. Jätit on pilkottu ja osat ovat erikoistuneet. Muistetaan Nokia.

Lipsuin taas otsikon aiheesta melko kauas. Ei näillä eväillä olisi mediatyössä pärjännyt! Parempi kirjoittaja olisi tehnyt näistä aiheista kolme eri juttua ja saanut kolmet palkkiot, jos kirjoittaisi paremmin kuin minä.