Valehtelusta ja markkinoinnista

 

Jenkkitutkimus kertoo, että arkivalehtelija valehtelee yleisimmin äidilleen (teinien harhautuksia) kun taas emävalehtelija tekee sitä perheelleen ja tietysti myös työssä.

Viimemainitusta harvinaisempi versio tuli Valion pomon suusta ja oli kohdistettu medialle:

Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen sanoi eilen yhtiön tiedotteessa, että päätös estää aidon kilpailun maitomarkkinoilla ja sulkee Valion kilpailusta. Laaksosen mukaan kuluttajat maksavat tämän keinotekoisen korkeana perusmaidon hintana.

Potaskan puhuminen liittyy Valiolle tuomittuun rikokseen hinnoittelussa, jolla yritettiin kammeta Arla pois markkinoilta. Määräävän aseman väärinkäyttö on rikos.

Näitä ammattivalehtelijoita löytyy paljon diplomatian ja kansainvälisen politiikan piiristä. Etsimättä tuli mieleen Putin ja hänen vasallinsa, Kremlin ministerit. Monasti olen miettinyt, eikö se ole raskasta puhua kovin läpinäkyviä valheita medialle ja vaikkapa ulkoministerikollegoille.

 

Ihan eri juttu ovat show-valehtelijat, hauskat jutunkertojat. Minulla oli töissä muinoin Anssi, joka väritti juttujaan kovasti yläkanttiin. Joukossa oli toki selviä valheitakin, mutta useimmiten hauskoja, kalavaleen tyyppisiä. Savolaisiltahan noita on totuttu kuulemaan, mutta Anssi on stadin kundi.

 

Paatuneen valehtelijan luulisi olevan hankalaa elämässään, sillä on kai vaikeata muistaa mitä versioita on suustaan päästellyt. Minä olen työelämässä valinnut suoran puhumisen linjan ja se on ollut helpompaa kuin kiertelyt.

 

Joskus ihmetyttää nuo kummalliset mainosväittämät, tyyliin ”47% kiiltävämmät hiukset jo kolmessa viikossa”. Luulisi keksijöiden häpeävän työtään? Lienevät useimmiten Unileverin ja vastaavien putiikkien tuote- ja mainospäälliköitä pääkonttoreilla, siis lännen pääkaupungeissa.

 

Mitähän vielä kuullaankaan, kun kiinalaiset ja intialaiset alkavat valloittaa joskus maailman päivittäistavaroiden markkinoita. Jos edes pystyvät siihen koskaan, sillä vaikka valehtelun kulttuuri on syvällä maiden hallinnossa, ei sitä ole helppoa soveltaa markkinointiin. Vaikka kyllähän korruptio on aina taitavaa hämäystä ja valehtelua sekin. Mutta sen toimintamalli on erilainen, ei julkinen vaan salaileva. Markkinoilla valehtelu tehdään mustalaisen hevoskauppiaan tyylillä, avoimesti liioitellen, kuten Valio.

taas oikutteli Vuodatuksen muotoilu, mutta en viitsi tapella fonttien kanssa.