Väärä terminaali

Tuli oppia kantapään kautta (terveisiä Saaroille Travellinkiin!) Mutta ensin matkasta hiukan. Aikaa oli vajaa 2 tuntia lennolle, lippu vain sähköpostissa. Sen tulostus ei onnistunut hotellissa, kun printteri ei toiminut. Saaran neuvo oli tulostaa lippu ennen kentälle menoa, joka sinäns olisi ollutkin viisasta, mutta kun sen nettipaikan löytäminen osoittautui vaikeaksi. Taxi, vanha ukko, ei tietenkään ollut niistä itse kiinnostunut eikä tiennyt. Ajoi ensin tietokonefirman eteen, josta sai neuvoja seuraavaan paikkaan. Siellä oli nainen joka ei ymmärtänyt puhetta ja sopotti johonkin nurkan taakse. Oli kai vain peliluola. Päätin että nyt mennään kentälle, ehkä siellä selviää.*)

Huvitti, kun panin turvavyön päälle, että sitä ei ollut kukaan käyttänyt vaan korkkasin sen muoveista. Kyselin kuinka vanha auto oli ja vastaus 2kk! Kuskihan sanoikin ettei vöitä tarvita ja minä siihen että minä tarvitsen! Vauhtia kun oli 60 alueella 80-90km/h, välillä 100 ja pakettiautot pyyhkivät vielä ohi. Ohitimme Ladan, jonka takapäästä puuttuivat kokonaan valot, kaikki valot! Silti äijä ajeli kahta kaistaa eikä antanut tietä torvista välittämättä. Ja liuta kakaroita kyydissä. Katuvarsilla on paljon tyhjinä isoja mainoskehikoita katoilla, joka on merkki ainakin mainonnan lamasta.

Taxikuski kertoili näkymistä, kun ensin itse tunnistin RAMSES rautatieaseman. Hän kertoi että tuolla on kuninkaan talo, sanoi sitten että Muba asui siellä. Minä siihen ettei Muba ollut kuningas vaan pressa, johon ukko nauroi että sama virka. On nämä faaraoperinteet syvässä! Kaksikin kartanoa ehdimme ohittaa, jotka oli olleet pressan käytössä. Sivuun jäi iso pyöreä rakennus, jonka pihalla oli pari hävittäjäkonetta ja portissa luki Ocktober War Panorama. Sotia juhlitaan ja kunnioitetaan vieläkin kuten faaraoiden aikaan. Hauska firman nimi oli taxin kyljessä "MetrollaTravel".

Kentän alueelle on tulossa uusi kiitorata joka entisestään sotkee asioita, varsinkin jos tulee vielä terminaali 4. Nytkin oli yksi reitti suljettu ja taxi kiersi 3 km lenkin takaisinpäin. Kun lopulta pääsin terminaaliin, ei ollut tietenkään puntia ja rahaa piti mennä vaihtamaan. Ovella kaluunaherra ei ymmärtänyt kysymystä "bank Automat" ja ohjasi ensin kysymään infosta. Taas minuutti hukkaan. Taxi ei saanut pysähtyä odottamaan, vaan teki lenkin ja taas meni useita minuutteja etsiä miestä. Maksoin ja menin terminaaliin, jonka infon lihava akka ei osannut juuri mitään, ei ymmärtänyt mikä on LOT, Warsova tai Puola. Taas soitto Air Serviceen, mutta saatu numero ei käynytkään vaan sen eteen piti panna +2. Sieltä lopulta osattiin kertoa että LOT lähteekin eri terminaalista eli 3. Taas taxiin ja sen ukko oli ainakin huonokuntoisempi (jos ei vanhempi) kuin minä, sillä äijä huohotti vielä monta minuutia ratissa, kun kiirehdin raahaamaan laukkua, JALLA-JALLA!

*) Se oli sittenkin virhe, sillä lipusta olisi selvinnyt oikea terminaali. Yöllä olin saanut käsityksen, että ykkösestä lähteen kansainväliset lennot ja 3:sta kotimaan lennot. Mutta eihän se niin yksinkertaista saa olla, vaan kaikki riippuu lentiyhtiöstä. Ja terminaalien välillä on matkaa kilometrikaupalla, välillä pysähdytään maksamaan parkkialueista 5LE kerta ja niitä tulee kaksi kun vaihtaa aluetta.

Taas tölmäsin "Flight Serviceen" jossa ei tiedetty neuvoa LOTin koppiin, joka oli seinän takana. Vaan piti raahautua alakertaan, jossa kunnon info osasi kertoa että mene sinne takaisin. Taas risa hissi viivytti ja lopulta löytyi kioski, jossa kaunis, mutta hidas tyttö lopulta ymmärsi asiani, löysi varauksen, tulosti sen kun hoputin. Kello oli 12.47 ja lento 13.00. Sanoin tytölle, että soita portille että olen tulossa. Siitä turvatarkastukseen, jossa tullipoika näytti monitorista, että sulla on puukkoja, nikkasi silmää ja napsutti sormia. Oli aika kiire ja oli pakko antaa pojalle 20€ kun ei pienempää ollut. Puoliravia seuraavaan kontrolliin, jossa selvisi että tyttö ei tietenkään ollut antanut mulle niitä poistumiskortteja eikä nousukorttia. Siihen se tyssäsi, sillä kun lopulta löysin ihmisen, joka puhui ja ymmärsi, oli jo myöhäistä.

Kirjotan tätä terminaalissa, kun olin soitellut monta kertaa Suomeen ja selvitellyt lippuja. Nyt on tilanne se, että olen tavallaan jo lennolla ja siksi sen peruminen ei onnistu. Pitää saada taas yhteys Air Berliniin, josta koko sotku lähti liikkeelle. Eivät voi Suomesta käsin perua edes Finskin lentoa Warsovasta Hesaan, perkele.

***

Koneessa näpytän ahtaasti, kun on pienet tilat penkkien välissä, vaikka koneesta on vain 30% käytössä. Monen mutkan jälkeen pääsin Air Berlinin lennolle. Olen jopa periaatteessa samassa koneessa, koska sitä ei peruttu vaan lentoa siirrettiin. En ole moista kuullut mutta kai se lie kikka säästyä vaatimuksilta. Tutuntuttu Ahmed Wasiri heräsi ip-uniltaan neljän maissa ja soitti hyviä neuvoja, joiden jälkeen lähdin taas kenttäbussilla ykkösterminaaliin. Huvittavaa on, että maa on täynnä poliiseja, mutta kukaan ei jouda sakottamaan täysin älyttömästi pysäköiviä autoja, jotka estävät järkevän liikennöinnin terminaalin edessä. Nytkin bussi pysäköi ottamaan matkustajat kolmennelle kaistalle, jonoa syntyi ja torvet soi. Kadun reunaan on pysäköity tosi rennosti kaksi jonoa yksityisautoja ja takseja ja kuten jo kerroin, kenttäbussille ei ole pysäkkiä!!!

Jouduin uudelleen soittamaan AW:ltä neuvoja,kun kukaan ei tiedä, välitä auttaa asiakasta. Lopulta päädyin oikealle ovelle, jonka takana palvelee tosi hyvin myös AB, kunhan sen ensin löytää. Siis kenttä on ihan perseestä, mutta jos palvelua pyörittää Air Service Egypt, kaikki pelaa hienosti. Edellisyön apu tuli sieltä ja taas oli nopeaa ja asiallista palvelua. AB luuraa saman oven takana kuin Alitalia ja Olympia, mutta nimi ei näy?! Johtuu varmaan siitä, että joku muu hallinnoi kylttejä, sillä jos nämä fiksut kaverit saisivat toimia, koko maa ehkä alkaisi toimia.

Kun aikani odotin ulkona (en viitsinyt mennä turvatarkastuksen läpi, jos taas olisi kaikki myllätty, eikä paikkaa koneessa oli ollutkaan). Lopulta tämä keskivartalo-kaimani noin nelikymppinen lyhyt pätikkä, joka puhui fiksusti kieliä, sai selvitettyä, että minulle oli paikka samaan (halpaan) hintaan, jonka olin alunperin maksanut. Lisäsotkua aiheutti se, että kotomaasta käsin oli Travellink saanut buukattua paikat koneisiin, joilla olisin ehtinyt kotiin saman päivän aikana, mutta kun en ehtinyt. Siitä kerroin edellä.

Nyt jo helpottaa, kun olen koneessa. Tänne tuli monta saksalaisnaista pääliinoissa, eli on paljon muslimiksi kääntyneitä naisia. Yksi jalkansa loukannut saksatar hoidettiin koneeseen nostolava-autolla, joka vei hänet toiselle puolelle konetta, keittiön huolto-ovelle. Lieköhän meillä moista palvelua, vai kannetaanko Könkkölä ja kaverit vain tuoleineen portaita ylös, en tiedä.

Vasta äsken havaitsin, että menetän 2 yötuntia tämän aikaeron takia. Lähtö- ja saapumisajat hämäävät, jos ei hoksaa (minä en) ottaa huomioon aikaeroa. Olen niin tottunut ajattelemaan että meillä kotona ja Egyptissä on sama kello. Koukkaus Saksaan muuttaa kaiken, perhana. Onneksi raskas kassi menee suoraan Hesaan, mutta kun en sitä tiennyt, on hiukan niukka varustus yöpymiseen. Onneksi on vaihtopaita ja kalsarit, että voin ottaa aamulla suihkun. Lääkkeet on mukana ja ostan kyllä yömyssyn kaiken stressin jälkeen.