Olen monesta tapauksesta kuullut, että koneita ei huolleta. Autot, mopot ja ompelukoneet ajetaan niin kauan kun kulkevat ja sitten kun alkaa kuulua kolinaa, ihmetellään mikä siihen nyt tuli. Päivi yritti kysellä ompelukoneen hihnan kestoa, mutta myyjä ei ymmärtänyt kysymystä. Sari osti auton jota ei ollut huollettu ollenkaan ja saattoi olla auton ensimmäinen huolto jonka se sai kaupan jälkeen.

Vastaan käveli brittinainen kamalan näköisen jätkän käsipuolessa. Toisen olen nähnyt pari kertaa kaljalla mielipaikassani. Nainen on minua pitempi ja hänen seurassaan on poju joka on minua lyhyempi. Ikäeroa on reilut 30 vuotta. On pakko ihmetellä, että kun nämä naiset tulevat tänne ”täysihoitoon” heillä olisi paljon valinnan varaa, mutta valinnan tulos on surkea, miksi?

Olen oppinut että kotiseinillä elävällä gekolla on nyt kiima ja se kuuluu kimeinä ääninä, kuin kiviä löisi yhteen. Viikon olen nyt kuullut kiimaa ja sen hyvin sietää kun tietää mistä terävät nasaukset tulevat.

Suku lienee leimannut tämän talon Abdyn omaksi, kunhan me lakkaamme vuokraamasta. Meillehän on joka käänteessä korostettu että talo on meidän. Hän viihtyy hyvin täällä ja osallistuu kaikkeen uuden rakenteluun. Eilen hän tuotti tänne ratkenneen huonekalun, jota haluaa korjata ja kyseli siihen neuvoja. Sanoin heti etten ymmärrä metallista mitään, osaan vain puutyöt. Nyt hän nikkaroi kasaan risaa kiinalaista atk-pöytää, joka on todella surkea tuote. Juttelu aiheesta tuotti tiedon, että kiinalainen kama kelpaa halvan hinnan vuoksi. Kukaan ei kysy laatua, vaan hintaa. Samaan ilmiöön olen törmännyt monta kertaa työkaluissa.

Kantaisä Muhammed kävi yllättäen pihalla, kun olin päivälevolla. Oli murahdellut hyväksyntäänsä näkemäänsä nyt kun pergolan runko on lähes valmis. Mutina oli ollut hyväksyvää jopa niin että pappa oli sanonut haluavansa jotakin samanlaista himaansa! Sanoin äsken Abdylle että maksan nyt vain kastelujärjestelmän puutarhaan, en mitään muuta.

Lukija kysyy, miksi olen yleensä maksanut mitään? Hyvä kysymys! Kun muutimme kalustamattomaan kämppään, oli luonnollista että halusimme sängyt, työpöydät ja kaapintapaiset. Nehän ei maksa juuri mitään. Kaikkea hankittiin yhteisymmärryksessä Abdyn kanssa. Ostokset olivat järkevän hintaisia, ei mitään luxusta. Periaate oli alunalkaen että osa ostoksista eli taloon kuuluvat hyvitetään seuraavista vuokrista, mutta sitten päämies-pappa halusi tehdä lopun kuluista, sillä hän arvioi että nyt menee hienostelun puolelle. Vuokrista hyvitettävä summa sitten lyötiin lukkoon vain muistiolla, eikä siihen tarvittu mitään sen kummempia dokumentteja, mun laskelma riitti. Syy saattoi olla että pappa ei osaa lukea.

Nyt sitten pergola on mennyt hienostelevien eurooppalaisten piikkiin, mutta se oli pakko rakentaa, jotta jo aikaisemmin istutetut  viinirypäleet ja köynnöskukat voivat kasvaa ja kattaa katoskäytävän. Koko pergolahomma on sitten maksanut noin 1200LE eli 136€. Kaikenkaikkiaan tämä talviharrastus maksaa paljon vähemmän kuin moni maksaa joka vuosi kesämökkinsä kuluja. Kasvien hankinta maksoi reilut 2000LE.

Mulle tämä mökki on aina takkuuvarmassa auringossa ja pienillä kuluilla, eikä ole lumitöitä!

Olin taas parturissa jossa sain perään jalkahoidon. Ammattilainen sanoi että hygieniassa on toivomisen varaa jalkahoidossa. Mutta otan sen riskin, sillä kotimaassa halvin hinta jonka tiedän on ollut 20€ ja täällä saa sillä rahalla hiustenleikkuun, parranajon, hieronnan ja jalkahoidon. Ja on vielä varaa tilata parturintuoliin purkkiolut jos janottaa.