Sovin taxikuljetuksen toissapäivänä Alaa - mr Chipsin kanssa. Sovin että vien hänelle kyltin jotta kyyti ja auto kohtaavat. Tallustin ensin läheiseen paperikauppaan, josta piti ostaa kartonki ja tussikynä. No, tietysti putiikki oli kiinni ja klo 17.40. En jäänyt sitä suremaan vaan menin valtionkauppaan kysymään kartonkipahvia. Yksi ukko haki pahvilaatikon ja kun sanoin että otan tämän, hän kinusi tarpeettomasta laatikosta 3 puntaa. Annoin yhden ja sitten hän pudotti pyynnin 2:n ja lopuksi annoin nauraen vielä ,50 joten sain tyhjän ja heikle turhan laatikon puolella alkuparäishinnasta. Kaikki nauroivat bisnekselle. Seuraavaksi sitten Heinin kuppilaan ja pienen selittelyn jälkeen häneltä löytyikin valkoista latexia ja taiteilijan sivellin.

Kyltin teko oli rutiinia vanhalle tekstaajalle. Olinhan sentään nuoruudessani opetellut sekä tussilla vetäisemään alennusmyyntikylttejä kauppoihin tosi nopeassa tahdissa ja toisaalta opetellut kaunista, kunnollista sivellin- kikkakeppi-tekstausta kunnioitetun työkaverini Olof Erikssonin opissa, töissä STOCKAN somistamossa ja Ateneumin iltakoulussa 1958-61. Nyt vaan välineet eicvät olleet huiopuluokkaa, mutta tulos oli ihan kelvollinen kyltti taxijonoon lentokentällä. Yläkulmassa hyvin pienellä lukee "nipen", isommalla KIMPPATAXI ja vielä isommalla LUXORiin.  Tämä sana sai vielä korostuksen kuulakynästä.

Jos tämä kuljetuskikka alkaa tuottaa enemmänkin kysyntää, niin kyltti voisi olla sama joka keikalle. Oikeastaan pitää ihmetellä, että täkäläiset taxit eivät ole luoneet systeemiä ja vakikeikkaa itselleen. Muslimin kauppamiehen luonteessa on kai niin syvällä tarve saada hyvä kauppa aikaiseksi ja siksi aina yrittää huijata kova hinta tottumattomalta turistulta. Eikä täkäläinen taxi kai osaa ajatella muulla tavalla,  vaikka kimppataxin ajatus on ihan sisään leivottuna kaupungin sisäiseen liikenteeseen mikrobussi-ajatteluna.

No tarina jatkui siten, että soitin useaan kertaan tämän hepun numeroon, ja aina automaatti selittää että on sulki. Tunnin yrittämisen jälkeen aloin etsiä muita kuskeja ja soitin "Suomi-Paavolle" eli tutuke Mahrusille. Vasta kun juttelimme, muistin Johannan kertoneen suvussa olevan häät tänä iltana. Mahrus siirsikin puhelun hänelle ja suunnittelimme operaatiota. Mutta häät saattaisivat venyä ja mahriusin auto on pieni. Hän saisi järjestettyä isomman auton mutta jonkun muun ajamana. Siinä voisi tulla kielitaito-ongelmiakin. Ja se vietävän kyltti pitää saada mukaan. Auton pitää lähteä täältä aikaisin, kun kentälle ajaa 5 tuntia ja kone laskeutuu 11.20.

Johannan kanssa neuvottelun kannustamana menin sitten alkuperäisen kuskin Alaan passipaikalle Staigenbergerin eteen. Kaverit kertoivat ettei mies ole töissä. Aikani asiaa kelattuani sovin sitten toisen kuksin kanssa keikan. Hän on Hamdi ja vaihdoimme numeroita, mutta hänellä oli akku tyhjänä, joten en saanut tarkistettua numeroa soittaen. Hän kertoi olevansa Alaan serkku, jota aina voi silti epäillä, kaikki kun täällä ovat jotensakin sukua ristiin. Ja serkun käsite on venyvä juttu. Lopulta päätin uskoa kyltin hänelle ja hän vakuutti hoitavansa keikan.

Tarinaan sisältyi monta käännettä, sillä Heinin vieraana oli mukava heppu Sveitsistä, joka innostui juttelemaan ja tarjosi pari oluttakin. Hänellä oli selvästi juttukaverin puute, oli työkeikalla parin viikon reissussa. Juttelimme kaiken maailman asioista ja selvisi että hänellä oli Thaimaalainen vaimo (kuten mun pojalla) ja hän oli matkustellut tosi paljon, mm Sudanissa. Insinöörimies pystyttää tai huoltaa tehtaisiin tekniikkaa, käytti sanaa "field-engineer" ammattistaan. Oli ollut hommisssa Moskovassakin ja siinä taas yhteistä juteltavaa, kun se on mulle ollut työkohde joskus. Hän oli pyörinyt Suomessa, Pietarsaaressa ja Imatralla ja Lahdessa. Sinne soitti minulle sitten vielä vuokraisännän apuri Basim, jonka kanssa sovimme tällit illaksi tunnin päästä. Se tunti venyi sitten tämän taxisähläyksen vuoksi, mutta ei haitannut, sillä hänellä on tukikohtana vuokraisännän tyhjä kämppä alakerrassa.

Olin asioille lähtiessä sopinut samalla kadulla olevan verhoilijan kanssa, että palatessa otan kainalooni jo puoliksi maksetun 4cm paksun lisäpatjan, kun varsinainen on niin Kova.  Se diili piti nyt hoitaa, sillä huomenna hän ei olisi töissä ja naiseni saapuvat huomenna, jolloin petiasiat pitää hoitaa kuntoon ensin. Juuri siinä patjakauppaa hoidettaessa soittaa sitten tämä alkuperäinen kyytimies Alaa ja selittää että häneltä oli akku loppu. Onneksi hän puhuu hyvää e-kieltä ja selitin jutun tähänastiset käänteet. Hän sanoi selvittävänsä jutun sen serkun kanssa ja tarkoitti että hän sittenkin hoitaa kuljetuksen. Jotta olisin suostunut muutokseen, hän tarjosi alennusta keikasta, nyt hinta oli 300, kun alunperin oli sovittu 400. Reilu alennus ja suostuin ehdolla että hän hakee kyltin serkultaan ja sopii asian hänen kanssaan.

No sitten kun Basimin kanssa oli selvitelty pieniä asuntoon liittyviä juttuja, soitta Alaa taas ja kertoo asioiden olevan hallinnassa. Hän tulee tapaamaan minua asunnolle. Tulikin juuri kun tätä kirjoitan. Heitin hänelle avaimen, kun en viitis neljännestä kavuta alas ja taas ylös. Alaa tuli kaverinsa kanssa ja yritti monella tavalla saada keikan itselleen. Nyt vaikeutena oli että tekemäni kyltti oli "Hamdi-serkulla" ja selitin pojille että sen teksti on annettu yhdelle matkalaiselle, joka ei tunne vaimoani eikä tiedä asiasta muuta kuin kyltin tekstin suomeksi. Pidin siis kiinni siitä, että keikan hoitaa se jolla on "hieno" kylttini, jota sentään tuhersin puioli tuntia. Pojat ehdottivat että soittaisin vielä Hamdille ja tinkisin hinnaksi 300, jolla he sen heittäisivät. Mutta tämän Hamdin känny ei vastannut, koska se akku oli kaput. Naiset jakavat sen 400, joka olisi mielestäni ollutkin ihan siisti turistin taksa. Asian totesi myös Alex, joka on asunut jo 23v. täällä talvet ja tuntee jutut.

Olin itsepäinen ja pidin kiinni kyltin haltijasta. Lohduksi jäi Alaalle se, että lupasin käyttää häntä golfkuljetuksissa, joiden hinta oli sovittu jo ennen, 70LE päivä, siis vienti ja haku kentältä. Se on aika hyvä, sillä "ohjehinta" kentältä kaupunkiin on 40 ja G-kenttä on lentokentän ohi vielä 5 km. Siis 2 keikkaa alle lentokenttäkuljetuksen. No täällä hinnat ovat aina neuvotteluasioita ja kun bensa on tosi halpaa, on kuskin palkka ja työaika se jolla pelataan. Nyt kun turismi on lähes nollilla, on keikkaa saatava hinnalla millä vaan. Vielä jäi avoimeksi naisten paluu ja sitä keikkaa nyt ei ole sovittu. Kun hinta on nyt tingitty siihen 300 pidän siitä kiinni. Jonkun hotellin hinnastossa se oli 350 viime talvena, joten alennusta on  vielä siitäkin.

+)  Aamulla Hamdi-kuski soitti 9 maissa ja herätti. Kertoi olevansa puolivälissä Hurghadaan. Hän puhuu niin vajaasti enkkua, että on hiukan vaikeuksia varmisitua asioista. Mutta nyt auto on matkassa. Lisäys klo 12.01   Ensin soitti Hamdi ja tarkisti montako on tulossa ja ihmetteli asiaa. Sitten soitti vaimo ja totesi että olivat odottaneet niin että kaikki piti olla ulkona, mutta tätä yhtä Päiviä ei sitten näkynytkään. Annoin taxille luvan lähteä vain kahden naisen kanssa ja kehoitin ajamaan nätisti, ei yli 100km/h. Hän lupasi totella vaimon ohjeita. Kun Hurgahadassa on automaatti vain sisällä hallissa, ei sinne enää pääse. Sama juttu muuten kaikkialla. Itsekin jouduin kerran lahjomaan itseni automaatille Luxorissa.