Aprillijuttu valtiolta 30.3.2014

 

Minulla on kaukomailla vietetyt kuukaudet jättäneet suuren aukon tietoihin. Aamulla kuuntelin radiota ja juttu oli niin uskomatonta, että tarkistin heti onko nyt aprillipäivä. Mutta se on vasta ylihuomenna.

 

Miksi kukaan ei ole mediassa ottanut esiin tätä suurta mullistusta, jota hallitus ja eduskunta ovat valmistelleet jo kauan? Miksi tällaista hallinnon muokkausta ei kukaan repostele? Onhan se nyt jotain suurta, jos ministeriöiden lakkautusta harkitaan ja kummalliset Elyt ja Avit lakkaavat olemasta, juuri kun niihin on alkanut tottua.

 

Tämä on sitten saman luokan uudistus kuin oli sote-ratkaisu. Sehän on nyt tekemässä turhaksi Tampereen seudulla kehitellyn uuden mallin, jossa kunnat olisivat yhtyneet leikisti, mutta säilyneet silti itsenäisinä. Sote vei siltä pohjan samoin kuin se siirtää suuren kuntauudistuksen hamaan tulevaisuuteen. Näin käy jo näillä näkymin, mutta suuremmalla varmuudella jos hallitus hajoaa.

 

Pikkukuntia kyllä pitää niputtaa, jotta vähenevä joukko osaajia riittää niihin paimentamaan soten edellyttämää ja tilaajamallin tarvitsemaa kilpailutusta. Kun Vihdin kokoisessa kunnassa ei aina ole riittänyt osaamista kilpailutuksen karikoissa, miten sitä osaamista voi olla paljon pienemmissä kunnissa?

 

Sote-uudistus onneksi vapauttaa kunnat niiden kontolla olleista vaikeista ja erityistä osaamista edellyttävistä päätöksistä, kuten huostaanotoista ja alkoholistien hoivaamisesta ja johtaa päätökset osaavampiin käsiin. Kunhan sitten turvataan, että varhainen puuttuminen myös toteutuu. Ongelmien ehkäisy ennalta on halvinta sossun työtä ja siinä nämä varhaiset merkit pitää huomata ajoissa. Se taas voi toimia vain aivan pienissä ympyröissä, näissä lähipalveluissa, päiväkodeissa ja kouluissa, yleensä kylillä tai ”korttelitasoilla”.

 

Kyllä saa komitea paljon pohtia ja kokoustaa, jos todella on aikomus saada tämä jättihanke valmiiksi vuoden loppuun mennessä ja ratkaisuun vielä tällä eduskunnalla. Minulle on vaikeata hahmottaa, miten voisi jokin keskitetty virasto jossakin kaukana ratkoa kovin paikallista tietoa edellyttäviä asioita.

 

Otetaan esimerkiksi Talvivaara ja sen ympäristöongelmat. Paljon luonnollisempaa olisi, että valvova viranomainen pitää konttoriaan jossakin samalla seudulla, koska viranhaltijat joutuvat siellä puuhaamaan jatkuvasti. Tuleehan siitä aikatappiota turhasta kulkemisesta, matkakuluja, hotelliöitä ja päivärahoja, jos valvoja sijaitsee vaikka Tampereella tai Oulussa.

Narva%20ym%20001-normal.jpg

Lähes täysin juttuun kuulumaton kuva, toissapäivän auringonlasku kotipihalla. Onpahan kuva

melko pienen kunnan sisältä.

Avien ja Elyjen erottaminen toisistaan johtuu ymmärtääkseni siitä, että niiden tehtävissä on niin suuria eroja, jopa ristiriitaisia vaatimuksia, ettei kaikkea valtion toimintaa voi niputtaa yhteen. Siinä on samanlainen ongelma kuin kunnissa, joissa pitää olla erikseen lupia myöntävä ja niitä valvova lautakunta ja erikseen tekniikkaa, kaavoitusta yms toteuttava lautakunta. Kaavoitus kun on usein ristiriidassa ympäristöarvojen kanssa.

 

Siitä olen Henna Virkkusen kanssa samaa mieltä, että kohta ei kuntiin riitä osaajia kaikkiin hommiin joita kunnille on sälytetty. Kepun hallitsemat pikkukunnat eivät varmaan ihan viimeisen päälle ole pystyneet asioita oikein hoitamaan, vaan on pakostakin hoidettu asioita vain sinnepäin ja toivoen parasta. Kaavoituksessa ja ympäristöasioissa olisi kyllä paljon parannettavaa. Noin 50 000 asukasta olisi varmaan sopiva kokoluokka hoitamaan kuntien asioita tyydyttävästi. Mutta siinäkin on jo päätöksenteko aika kaukana taviksesta, kun mitään mekanismia ei ole lähidemokratialle vielä kehittynyt. Vahinko, että se Tampereen virittely pannaan poikki. Siellä kun on tähänkin asti kehitelty uutta hallintoa, pormestareineen.